Ice T
Well-known member
- Lid geworden
- 15 feb 2016
- Berichten
- 1.058
CUPRA's onstuitbare impuls ging door in 2022 met een ongekende 152.900 geleverde eenheden, een stijging van 92,7% ten opzichte van het voorgaande jaar (79.300). De resultaten zorgden voor de financiële ommekeer van het bedrijf in een jaar waarin er een aanhoudend tekort was aan halfgeleiders en andere essentiële onderdelen. In totaal sloot SEAT S.A. 2022 af met 385.600 geleverde voertuigen, een daling van 18,1% ten opzichte van 2021 (470.500) als gevolg van deze tekorten.
Duitsland blijft de belangrijkste markt voor SEAT S.A., met 105.300 verkochte voertuigen, een stijging van 1,2% ten opzichte van 2021 (104.100). Spanje behield zijn positie als de tweede grootste markt van het bedrijf met 62.900 verkochte auto's, 23,1% minder dan vorig jaar (81.800), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 36.600 verkochte auto's, 27,9% minder dan 2021 (50.700). Italië haalde Frankrijk in als vierde grootste markt van het bedrijf. De verkoop in Italië bereikte 25.300, 8,6% minder dan 2021 (27.600), terwijl de leveringen in Frankrijk met 31,1% daalden van 31.200 naar 21.500. Buiten de top vijf landen groeide de verkoop in Portugal met 7,6% tot 7.800.
Onder aanvoering van de bestseller CUPRA Formentor bereikte CUPRA in 2022 nieuwe hoogten. Van het eerste zelfstandige model van het merk werden 97.600 exemplaren verkocht, goed voor 63,8% van de verkoop van het merk en meer dan een kwart van de omzet van SEAT S.A. CUPRA´s tweede populairste model, de CUPRA Born, beleefde zijn eerste volledige jaar op de markt met 31.400 geleverde eenheden. Sinds zijn oprichting in 2018 heeft de CUPRA bijna 300.000 voertuigen verkocht.
De belangrijkste Europese markten van de CUPRA waren Duitsland (58.400; 89,9% hoger dan 2021), het Verenigd Koninkrijk (14.400; +87,4%), Spanje (13.600; +23,9%), Italië (11.300; +83,9%), Frankrijk (7.600; +86,5%), Oostenrijk (5.400; +157,6%) en Zwitserland (5.000; + 38,3%). Wereldwijd zag het onconventionele challengermerk enorme stijgingen in Mexico (4.300; + 120,0%), Turkije (2.800; + 879,6%) en Israël (2.700; + 138,8%).
In 2022 kreeg de ambitieuze wereldwijde expansie van CUPRA een nieuwe impuls met de toetreding tot de Australische markt en nieuwe City Garages in Lissabon, Rotterdam en Sydney. In 2023 lijkt het merk dit wereldwijde netwerk uit te breiden met nieuwe openingen in Berlijn, Madrid en Parijs.
In 2022 werden 232.700 SEAT-auto's geleverd, een daling van 40,5% ten opzichte van 2021. De SEAT Arona behield zijn positie als het best verkochte model van het merk (71.000 eenheden; -33,5% ten opzichte van 2021), gevolgd door de SEAT Ibiza (51.300; -46,4%) en de SEAT Leon (41.500; -47,3%). De grootste markten voor SEAT waren Spanje (49.200; -30,4%), Duitsland (46.900; -36,0%), het VK (22.200; -48,4%), Italië (13.900; -35,2%) en Frankrijk (13.900; -48,8%). Het merk bereikte een belangrijke mijlpaal in 2022 toen het zijn miljoenste SUV verkocht.
De wereldwijde productie van het bedrijf, inclusief de productie van de Audi A1, bleef op hetzelfde niveau als in 2021 met 478.954 geproduceerde auto's, een daling van 1,1% ten opzichte van het voorgaande jaar (484.046). De productie in de fabriek van het bedrijf in Martorell daalde met 4,8% tot 366.764 als gevolg van de bevoorradingstekorten.
2023 wordt een jaar van mijlpalen voor het bedrijf. De droom van CUPRA wordt werkelijkheid wanneer het officieel de serieversie van de CUPRA Tavascan presenteert, de eerste volledig elektrische sportieve SUV van het merk. CUPRA zal ook zijn aanbod uitbreiden, met nieuwe versies en nieuwe motoren in het bestaande gamma.
bron : SEAT S.A. Communications
Duitsland blijft de belangrijkste markt voor SEAT S.A., met 105.300 verkochte voertuigen, een stijging van 1,2% ten opzichte van 2021 (104.100). Spanje behield zijn positie als de tweede grootste markt van het bedrijf met 62.900 verkochte auto's, 23,1% minder dan vorig jaar (81.800), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 36.600 verkochte auto's, 27,9% minder dan 2021 (50.700). Italië haalde Frankrijk in als vierde grootste markt van het bedrijf. De verkoop in Italië bereikte 25.300, 8,6% minder dan 2021 (27.600), terwijl de leveringen in Frankrijk met 31,1% daalden van 31.200 naar 21.500. Buiten de top vijf landen groeide de verkoop in Portugal met 7,6% tot 7.800.
Onder aanvoering van de bestseller CUPRA Formentor bereikte CUPRA in 2022 nieuwe hoogten. Van het eerste zelfstandige model van het merk werden 97.600 exemplaren verkocht, goed voor 63,8% van de verkoop van het merk en meer dan een kwart van de omzet van SEAT S.A. CUPRA´s tweede populairste model, de CUPRA Born, beleefde zijn eerste volledige jaar op de markt met 31.400 geleverde eenheden. Sinds zijn oprichting in 2018 heeft de CUPRA bijna 300.000 voertuigen verkocht.
De belangrijkste Europese markten van de CUPRA waren Duitsland (58.400; 89,9% hoger dan 2021), het Verenigd Koninkrijk (14.400; +87,4%), Spanje (13.600; +23,9%), Italië (11.300; +83,9%), Frankrijk (7.600; +86,5%), Oostenrijk (5.400; +157,6%) en Zwitserland (5.000; + 38,3%). Wereldwijd zag het onconventionele challengermerk enorme stijgingen in Mexico (4.300; + 120,0%), Turkije (2.800; + 879,6%) en Israël (2.700; + 138,8%).
In 2022 kreeg de ambitieuze wereldwijde expansie van CUPRA een nieuwe impuls met de toetreding tot de Australische markt en nieuwe City Garages in Lissabon, Rotterdam en Sydney. In 2023 lijkt het merk dit wereldwijde netwerk uit te breiden met nieuwe openingen in Berlijn, Madrid en Parijs.
In 2022 werden 232.700 SEAT-auto's geleverd, een daling van 40,5% ten opzichte van 2021. De SEAT Arona behield zijn positie als het best verkochte model van het merk (71.000 eenheden; -33,5% ten opzichte van 2021), gevolgd door de SEAT Ibiza (51.300; -46,4%) en de SEAT Leon (41.500; -47,3%). De grootste markten voor SEAT waren Spanje (49.200; -30,4%), Duitsland (46.900; -36,0%), het VK (22.200; -48,4%), Italië (13.900; -35,2%) en Frankrijk (13.900; -48,8%). Het merk bereikte een belangrijke mijlpaal in 2022 toen het zijn miljoenste SUV verkocht.
De wereldwijde productie van het bedrijf, inclusief de productie van de Audi A1, bleef op hetzelfde niveau als in 2021 met 478.954 geproduceerde auto's, een daling van 1,1% ten opzichte van het voorgaande jaar (484.046). De productie in de fabriek van het bedrijf in Martorell daalde met 4,8% tot 366.764 als gevolg van de bevoorradingstekorten.
2023 wordt een jaar van mijlpalen voor het bedrijf. De droom van CUPRA wordt werkelijkheid wanneer het officieel de serieversie van de CUPRA Tavascan presenteert, de eerste volledig elektrische sportieve SUV van het merk. CUPRA zal ook zijn aanbod uitbreiden, met nieuwe versies en nieuwe motoren in het bestaande gamma.
bron : SEAT S.A. Communications