[Overige] Droogtescheurtjes band

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.715
Kan iemand mij vertellen of dit onder droogtescheurtjes valt ?
Een groef (buitenste) in de band heeft een lange scheur in de band (zie foto).
Loop ik gevaar om eventueel een klapband te krijgen of kan ik hiermee normaal doorrijden ?

Het betreft een Continental 185/50/15

34obr49.jpg
 

PvdH

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
314
Is de bandenspanning goed geweest en de uitlijning? Je band lijkt aan de kant van de scheur namelijk verder afgesleten dan een de andere kant. Zo'n scheur hoeft niet perse een droogtescheur te zijn maar kan ook het gevolg zijn van langdurig verkeerd belasten (als in verkeerde uitlijning/bandenspanning).

Zo van een foto durf ik er weinig over te zeggen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Net als PvdH, heb ik ook vragen over rijden met de juiste bandenspanning. Als je de foto verder goed bekijkt, zie je dat niet alleen die ene groef een scheur vertoont, maar de groef aan de andere kant heeft het ook (al is het in mindere mate). Als je nog beter kijkt, zie je in iedere groef dergelijke scheuren rondom de profielblokken, het lijkt wel alsof het complete profiel er 'zo' af kan vallen.

Ik heb het vaker gezien, maar eigenlijk nooit zo ernstig, ik denk dat je het beste met je vraag naar een goede bandenspecialist kunt gaan: ik heb minder uitgebreide versies van dergelijke scheuren vaker gezien, maar meestal bij banden die ook qua profiel tegen einde levensduur aan lopen. Ik wil je geen andere banden aanpraten als het misschien niet nodig is, maar wil je ook geen onnodig veiligheidsrisico laten nemen.
 

Rene123

New member
Lid geworden
19 apr 2011
Berichten
1.436
Als ik naar bovenstaande foto kijk en er geen optisch bedrog is dan lijkt hij bijna op zijn slijtageindicator boven op de foto te zitten. Dit wordt bevestigd door het feit dat die kleine groeven dwars bovenin helemaal weggesleten zijn. Weet niet de exacte regels, maar volgens mij is het zo dat als je de eerte indicator raakt de band niet meer APK goedgekeurd is omdat het loopvlak niet volledig de 1,6 mm aantikt. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik weet niet hoe oud deze band is, maar als bovenstaande klopt had ik geen risico genomen om voor 1mm profiel (bij wijze van spreken) door te rijden. Denk dat je het beste naar de bandenboer kan.
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.715
Dank voor het commentaar en advies.
Ik ga morgen even langs de bandenboer om te kijken wat hij te vertellen heeft. Ik zag vandaag ook dat de buitenkant meer afgesleten was als de binnenkant. Ik vermoed dat de band tussen de 3 en 5 mm heeft (heb niet gemeten) en is van 2009.
 

leon07

New member
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
357
deze is nog lang niet tot aan de slijtage indicator versleten., de scheurtjes zijn gewone droogtescheurtjes, ene merk heeft er meer last van de ander, heeft met de moderne rubber samenstelling te maken, eigenlijk hebben alle merken er last van na een jaar of 2 a 3.
zolang er geen canvas/staaldraad zichtbaar is dit geen probleem, ook niet voor de apk! dus mooi oprijden!!

even voor de duidelijkheid, dit heeft niks te maken met verkeerd belasten of slecht uitlijning, scheef afslijten daar in tegen wel weer, dat heeft te maken met de uitlijning.
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.715
deze is nog lang niet tot aan de slijtage indicator versleten., de scheurtjes zijn gewone droogtescheurtjes, ene merk heeft er meer last van de ander, heeft met de moderne rubber samenstelling te maken, eigenlijk hebben alle merken er last van na een jaar of 2 a 3.
zolang er geen canvas/staaldraad zichtbaar is dit geen probleem, ook niet voor de apk! dus mooi oprijden!!

even voor de duidelijkheid, dit heeft niks te maken met verkeerd belasten of slecht uitlijning, scheef afslijten daar in tegen wel weer, dat heeft te maken met de uitlijning.

Hey, dat klinkt weer heel anders. Dus we kunnen gewoon doorrijden, ook over de snelweg met 120 km p/u en dat kan geen problemen geven ? er komt geen staal of canvas door het rubber, maar puur de scheurtjes zoals te zien op de foto.

Iig bedankt voor je advies.
 

sandeman

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.011
Ik liet het toch even checken voor de zekerheid, niet bij de eerste de beste bandenboer want die ziet alleen maar aanleiding om weer setje te verkopen.

Om je nou plat tegen een boom te vouwen omdat je 'm "zo mooi wilde oprijden..."
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.715
Dat ga ik zo wie zo doen, ff langs de garage, kijken wat hij zegt.
 

leon07

New member
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
357
levert absoluut geen problemen op, de bandenboer zal je indd advies geven om ze te vervangen, want dat is omzet....rijd er maar mee naar een apk station, deze kan je hierin wel adviseren, zolang er geen draad zichbaar is mag en kan je gewoon op deze banden veilig rijden.
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.715
We hebben een eerlijke garage, dus ik ga ervan uit dat hij een eerlijk advies geeft.
 

FancyMartin

New member
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
503
levert absoluut geen problemen op, de bandenboer zal je indd advies geven om ze te vervangen, want dat is omzet....

Ik heb geen ervaring met leasecontracten maar ik neem aan dat vervangen toch geen kosten zijn voor de berijder? Misschien alleen als aangetoond kan worden van nalatigheid oid ?
 

EvdB

New member
Lid geworden
14 mrt 2011
Berichten
198
Deze Continental banden lijken heel gauw versleten door die brede baan.. Ik zou er gewoon mee doorrijden.
PremiumContact 2 is in dat opzicht een mooiere band qua profiel
 
Bovenaan