Beste techniekers,
3 weken geleden, tijdens vakantie in Duitsland, is het lampje van het motormanagementsysteem op mijn Seat Ibiza 6J gaan branden. Na raadplegen van de Seat Dataplug komt er een 'storing uitlaatsysteem' naar voren. Opvallend was dat mijn boordcomputer direct ook van mening was dat het brandstofverbruik bijna gehalveerd is en dat ik op een tankje makkelijk 1300 km moet kunnen rijden met een verbruik van +/- 1 op 30. Niets was natuurlijk minder waar want mijn brandstofmeter ging net als voorheen even vlot omlaag en na 700 km toe aan een tankbeurtje. Laten we eerlijk zijn, je hoeft geen natuurkundige te zijn om te bedenken dat 1 op 30 geen reëel verbruik is wanneer je met 150 km/u bergop gaat.
Echter, deze week ineens blijft mijn brandstoftank maar vol... In eerste instantie gedacht dat er iets mis was met de vlotter maar na 300 kilometer ging er dan toch écht 1 blokje (van de 8) af. En vanmiddag met 550 kilometer verreden dan toch ook een 2e blokje. De auto 'denkt' dus dat de tank nog 3/4 vol is maar op basis van ervaringen uit het verleden weet ik dat met zo'n 550 gereden kilometers er zo'n 30 liter uit de tank zou moeten zijn. Voor de zekerheid gaan tanken om eens te kijken wat er nu daadwerkelijk aan de hand is, de pomp sloeg af bij 19 liter.... Met de brandstofmeter lijkt dus weinig mis te zijn, het lijkt er nu op dat de auto daadwerkelijk ineens véél zuiniger is gaan rijden.
Uiteraard heb ik drie weken geleden direct een afspraak gemaakt bij de garage, waar ik bij God's gratie volgende week 'al' terecht kan.
Nu ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen/kennis; is het denkbaar dat met een dergelijke storing de auto ineens zuiniger geworden is?
De 'geleerden' op google spreken over het algemeen over juist een hoger brandstofverbruik in het geval van bijv. een lambda-storing, bovendien merk ik geenszins dat de auto slechter presteert of minder hard optrekt.
En is er toevallig iemand die een gooi durft te doen naar wát er nu precies mis is met de auto en wat me dat volgende week gaat kosten
Alvast bedankt voor de reacties! Uiteraard volgt er volgende week terugkoppeling na het bezoekje aan de dealer, to be continued...
3 weken geleden, tijdens vakantie in Duitsland, is het lampje van het motormanagementsysteem op mijn Seat Ibiza 6J gaan branden. Na raadplegen van de Seat Dataplug komt er een 'storing uitlaatsysteem' naar voren. Opvallend was dat mijn boordcomputer direct ook van mening was dat het brandstofverbruik bijna gehalveerd is en dat ik op een tankje makkelijk 1300 km moet kunnen rijden met een verbruik van +/- 1 op 30. Niets was natuurlijk minder waar want mijn brandstofmeter ging net als voorheen even vlot omlaag en na 700 km toe aan een tankbeurtje. Laten we eerlijk zijn, je hoeft geen natuurkundige te zijn om te bedenken dat 1 op 30 geen reëel verbruik is wanneer je met 150 km/u bergop gaat.
Echter, deze week ineens blijft mijn brandstoftank maar vol... In eerste instantie gedacht dat er iets mis was met de vlotter maar na 300 kilometer ging er dan toch écht 1 blokje (van de 8) af. En vanmiddag met 550 kilometer verreden dan toch ook een 2e blokje. De auto 'denkt' dus dat de tank nog 3/4 vol is maar op basis van ervaringen uit het verleden weet ik dat met zo'n 550 gereden kilometers er zo'n 30 liter uit de tank zou moeten zijn. Voor de zekerheid gaan tanken om eens te kijken wat er nu daadwerkelijk aan de hand is, de pomp sloeg af bij 19 liter.... Met de brandstofmeter lijkt dus weinig mis te zijn, het lijkt er nu op dat de auto daadwerkelijk ineens véél zuiniger is gaan rijden.
Uiteraard heb ik drie weken geleden direct een afspraak gemaakt bij de garage, waar ik bij God's gratie volgende week 'al' terecht kan.
Nu ben ik nieuwsgierig naar jullie ervaringen/kennis; is het denkbaar dat met een dergelijke storing de auto ineens zuiniger geworden is?
De 'geleerden' op google spreken over het algemeen over juist een hoger brandstofverbruik in het geval van bijv. een lambda-storing, bovendien merk ik geenszins dat de auto slechter presteert of minder hard optrekt.
En is er toevallig iemand die een gooi durft te doen naar wát er nu precies mis is met de auto en wat me dat volgende week gaat kosten
Alvast bedankt voor de reacties! Uiteraard volgt er volgende week terugkoppeling na het bezoekje aan de dealer, to be continued...