twintigklepper
New member
- Lid geworden
- 31 jul 2021
- Berichten
- 3
Hallo, na een tijdje gelurkt te hebben, heb ik een account aangemaakt om iets waar ik zelf niet uit kom.
Ik heb vrij recent een Toledo 1M gekocht met de motorcode AQN, de 20 klepper met 170pk. Een fijne auto, waarmee ik al heel wat heb gereden. Ik ben alleen pas na de aankoop wat problemen tegengekomen. Het nodige zelfs, zo functioneert de centrale deurvergrendeling slecht en zelfs niet meer. Ik krijg de motor ook niet meer aan de gang.
Toen de auto nog wel reed, viel de motor soms uit tijdens het rijden en ging ook weer opeens terug aan. Op de cruise control rijden gaf dit probleem ook thuis, het terug oppakken van de CC gaf een flinke schok en de auto ging weer naar de ingestelde snelheid. In de tellerbak vielen soms de motortemperatuur en brandstofmeter naar NUL. Soms kwamen ze weer terug. Op een dag viel de motor weer voor even stil, maar vooralsnog definitief en is de wagen naar huis gesleept.
Ik ben dus aan de slag gegaan met het uitsluiten van een en ander. Ik heb alle vijf de bobines en bougies vervangen, helaas zonder resultaat. Geen startende motor. De startmotor gooit hem wel rond. Ik ben verder gaan zoeken: zo kwam ik geoxideerde contacten op de motor ECU tegen, wat mogelijk al mijn problemen zou kunnen veroorzaken. Ook werkt mijn knipperlichtrelais niet helemaal lekker. Na een aantal keer pinken houdt deze ermee op, na wat tikken doet ie het weer een paar keer, etc. Uhm, een lijstje is handig.
Wat ik allemaal al heb gedaan:
-Accu leeggestart, voltage 11.56 volt
-Met de startkabels geen start. Spanning van werkbus normaal 14v, met de lege accu eraan 13 volt
-ECU gecontrolleerd: vochtschade stekker links (vanaf voorzijde gezien)
-ecu print geen zichtbare schade. Ik heb deze open gehad en teruggeplaatst. Geen resultaat.
-brandstofpomp krijgt wel korte spanning bij omdraaien contactsleutel. Gaat niet draaien. Functioneert wel, getest met boordspanning. De accu geeft genoeg prik om de pomp te laten lopen.
-Deur links voor geeft problemen. Deur rechts achter ook. Beide deuren gaan op slot en van slot bij het bedienen van de sleutelknop op de linkervoordeur. De andere deuren blijven wel op slot.
-Draadloze afstandsbediening werkt niet meer
-het is onmogelijk om de controller (engine-01) in VCDS-lite uit te lezen. Andere controllers geven wel data. De comfortmodule spreekt een vreemde taal
-knipperlicht heeft niet altijd zin om te pinken
De module die ik kan uitlezen, geeft onderstaande problemen:
17-instruments: 00771, 01039, 00562, 00562
00771 fuel level sensor https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00771.html
01039 sensor KVS https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01039.html
00562 Sensor olietemperatuur/oliepijl https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00562.html
01314 Regelmodule motor https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html
Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijke storing? Ik ga ook nog meten aan de sensoren waar ik bij kan. Hier is nog niks aan vervangen.
Ik heb vrij recent een Toledo 1M gekocht met de motorcode AQN, de 20 klepper met 170pk. Een fijne auto, waarmee ik al heel wat heb gereden. Ik ben alleen pas na de aankoop wat problemen tegengekomen. Het nodige zelfs, zo functioneert de centrale deurvergrendeling slecht en zelfs niet meer. Ik krijg de motor ook niet meer aan de gang.
Toen de auto nog wel reed, viel de motor soms uit tijdens het rijden en ging ook weer opeens terug aan. Op de cruise control rijden gaf dit probleem ook thuis, het terug oppakken van de CC gaf een flinke schok en de auto ging weer naar de ingestelde snelheid. In de tellerbak vielen soms de motortemperatuur en brandstofmeter naar NUL. Soms kwamen ze weer terug. Op een dag viel de motor weer voor even stil, maar vooralsnog definitief en is de wagen naar huis gesleept.
Ik ben dus aan de slag gegaan met het uitsluiten van een en ander. Ik heb alle vijf de bobines en bougies vervangen, helaas zonder resultaat. Geen startende motor. De startmotor gooit hem wel rond. Ik ben verder gaan zoeken: zo kwam ik geoxideerde contacten op de motor ECU tegen, wat mogelijk al mijn problemen zou kunnen veroorzaken. Ook werkt mijn knipperlichtrelais niet helemaal lekker. Na een aantal keer pinken houdt deze ermee op, na wat tikken doet ie het weer een paar keer, etc. Uhm, een lijstje is handig.
Wat ik allemaal al heb gedaan:
-Accu leeggestart, voltage 11.56 volt
-Met de startkabels geen start. Spanning van werkbus normaal 14v, met de lege accu eraan 13 volt
-ECU gecontrolleerd: vochtschade stekker links (vanaf voorzijde gezien)
-ecu print geen zichtbare schade. Ik heb deze open gehad en teruggeplaatst. Geen resultaat.
-brandstofpomp krijgt wel korte spanning bij omdraaien contactsleutel. Gaat niet draaien. Functioneert wel, getest met boordspanning. De accu geeft genoeg prik om de pomp te laten lopen.
-Deur links voor geeft problemen. Deur rechts achter ook. Beide deuren gaan op slot en van slot bij het bedienen van de sleutelknop op de linkervoordeur. De andere deuren blijven wel op slot.
-Draadloze afstandsbediening werkt niet meer
-het is onmogelijk om de controller (engine-01) in VCDS-lite uit te lezen. Andere controllers geven wel data. De comfortmodule spreekt een vreemde taal
-knipperlicht heeft niet altijd zin om te pinken
De module die ik kan uitlezen, geeft onderstaande problemen:
17-instruments: 00771, 01039, 00562, 00562
00771 fuel level sensor https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00771.html
01039 sensor KVS https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01039.html
00562 Sensor olietemperatuur/oliepijl https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00562.html
01314 Regelmodule motor https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-01314.html
Is er iemand die ervaring heeft met een soortgelijke storing? Ik ga ook nog meten aan de sensoren waar ik bij kan. Hier is nog niks aan vervangen.