[Renault] [Espace] Nieuwe banden

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Hallo allemaal,

Ik moet dringend nieuwe banden op de Espace. Heb altijd Michelin gereden, maar eigenlijk was ik niet zo erg tevreden van de slijtage. Ik kwam max 30.000 km met de voorbanden. Nu heb ik allerhande tests gelezen en blijkt Michelin van de troon gestoken.
Pirelli en Vredestein zouden het beter doen. Vooral Pirelli zou de beste band zijn momenteel op gebied van veiligheid en sleet.
Maar gisterenavond zag ik na een tijdje googlen dat Michelin deze maand uitkwam met een nieuwe band, de Michelin Primacy 3. Uiteraard werd deze nog niet echt getest, maar wellicht is dit het antwoord van Michelin op de steviger wordende concurrentie?
Mijn maat is 225 55 17 101W.
Er rijden ook Seats met 225 rond, misschien hebben jullie goede raad voor me? Is toch weeral bijna 900 Eurootjes te spenderen he. Komt niet aan op de goedkoopste band, heel belangrijk voor mij zijn veiligheid, geluid en sleet. In die volgorde.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Flink prijzige bandjes voor zo'n wagen DHL ! Blij dat ik die maat niet rijdt ;) Keuze is dan ook niet reuze in voordelige banden.
http://www.autobandenmarkt.be/ Geeft je een goed prijsoverzicht

Zou een Dunlop en Bridgestone in je overwegingen meenemen.

Zelf goede ervaring met Maloya [Zwitserse Vredestein] en Fulda. Maar dat was in andere maten. Heb je wel vaak een goed prijs/kwaliteits verhouding.

BTW als je in een andere snelheidsklasse kijkt kom je voordeliger uit. Weet niet of dat mag in BE, hier is dat geen probleem, zoalang het boven de max van de wagen ligt. in klasse H [210km/h] is volgens mij voor jou een couranter type band te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Banden met andere snelheidscode zijn enkel toegelaten op winterbanden. Dan mag je 1 stap naar beneden gaan. Je mag dan wel met je winterbanden niet rijden in de zomer.
Heb naar de bandencentrale gebeld, Primacy3 was nog niet leverbaar in mijn maat en zou eerst nog uitkomen in 97, daarna pas 101. Dus zal te lang wachten zijn.
Heb dan de Pirellis gekozen, die zijn in voorraad en kunnen er dinsdag op.
Zijn inderdaad dure banden. 215 Euro per band.... aan de prijs die ik nog geniet als (ex) handelaar. Jammere is dat ik met de voorbanden niet verder raak dan 30k km. Maar dat zal wellicht veel te maken hebben met het gewicht van de auto en het koppel. Want zo gek rij ik niet als je bedenkt dat mijn remblokken voor nog steeds de eerste zijn en dit na meer dan 80k km... Achteraan zijn ze vervangen op 60k, maar die zijn vele kleiner dan de voorste.
Nu maar hopen dat die Pirellis niet gaan cuppen zoals ik hier en daar lees. Op mijn Vel Satis had ik daar enorme last van met Michelins. Heler stukken rubber vlogen eruit, zowel voor- als achteraan.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dure grap. Maar heeft jouw model dan niet een paar maten en snelheids combinaties beschikbaar? Blijft trouwens vreemd dat je en band MOET nemen die hoogst illegale snelheid aan kan. Je bussie haalt het niet eens :)
 

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Nee, de keuze aan banden is niet erg uitgebreid. Je kan wel banden kopen van ongekende origine maar die vertrouw ik niet. De mijne is gehomologeerd met deze band, de modellen met lichtere motoren hebben 16 duimswielen en lagere snelheidsindex. M'n bussie rijdt, als ik het geduld opbreng, iets sneller dan 200... Dat is inderdaad nog een stuk verwijderd van hetgene die banden moeten aankunnen. Ik zou zeggen het gewicht speelt een rol, maar daarvoor heb je de laadindex he?
Bij Vrdestein kwam ik in Y waarde terecht. W bieden ze zelfs niet aan. Er rijden wel veel Espacen rond, op aanraden van de bandenboer, met een laadindex van 97. Die zijn veel goedkoper. Maar is afkeur op de technische keuring normaal gezien. En ik denk niet dat dit zo verstandig is om aan de laadindex iets te veranderen? Snelheidscode zou wel kunnen denk ik.
Het grootste probleem is dat er niet bijster veel wagens rondrijden met deze maat. Zelfs een S-klasse doet het met 97 als laadindex, voor de rest heeft deze dezelfde waarden.
Ook enkele BMW's maar dan ook weer in 97....
Op de looptijd van de wagen is dit eigenlijk de grootste kost voor me. Mag dan nog tevreden zijn dat ze alle vier gelijkmatig slijten (op rechts achter na die een heel klein beetje meer slijt dan links).
Ach ja, vanaf volgende week ben ik weer goed voor een jaar of twee. Ik rij nu toch niet zoveel meer met de Espace. En nu ik ziek ben moet ik ook niet te gek gaan doen met m'n centjes:):) We gebruiken de Ibi veel tegenwoordig. In vergelijking met de Espace rijd je hiermee aan een spotprijsje... Begint al bij het verbruik dat toch 3 liter lager ligt. En de bandjes van de Ibi... heb 4 banden voor de prijs van ene lol.
 

Jeroenn

New member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
328
Hallo, ik rij 215/40 op mijn 17inch. Wel onder een Ibiza.
Maar snelheids en laadindex daar heb ik nog nooit echt naar gekeken.
Ik rij toch nooit 200 dus zie er het nut niet van in om een duurdere band te nemen met een hogere snelheidsindex.
 

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.615
Ik rij toch nooit 200 dus zie er het nut niet van in om een duurdere band te nemen met een hogere snelheidsindex.
In Belgi? zijn de regels voor goedkeuring anders dan bij ons in Nedeland, daar zijn het regels waaraan de wagen moet voldoen. (als het goed is heb ik het zo goed omschreven) 8)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Dat scheelt een duit inderdaad. Gelukkig hebben wij die Homogolatiewet niet. Kan je tenminste kiezen wat je wil. Zolang je ook zelf je verantwoordelijkheid neemt natuurlijk.
 

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Die Eagle F1 had ik ook gezien. Maar vroeger op een andere wagen slechte ervaringen mee gehad. Ik verbaas me er beetje over dat ze hoge scores halen. Ik vond die banden echt gevaarlijk bij hevige regen. Snel last van aqua planning. Maar kan ook zijn dat de tekening iets of wat veranderde intussen.
De prijzen die ze aangeven zijn niet geplaatst en zonder recyclagebijdrage voor je oude banden. Als je bij de topbanden blijft zit je steeds boven de 200 Euro per band, geplaatst.
Uniroyal kwam op 185 Euro per band. Maar ik denk dat je beter iets meer uitgeeft voor een kwaliteitsband. Vooral omdat ik ook wel waarde hecht aan de afrolgeluiden.
Tja, Belgie is idd stukken strenger dan Nederland. Zelfs Duitsland is soepeler, daar mogen tuv-gekeurde spullen op je wagen. Hier moet het origineel zijn of je moet een extra keuring ondergaan. Je auto bvb 3cm lager zetten is hier al niet zo simpel meer. Komt soms tegen het belachelijke aan. Zo werd de Clio2 ooit geleverd in Baccara-uitvoering. Die hadden af-fabriek een houten pookknop zonder aanduiding van het schakelpatroon.... Afgekeurd. Hebben we moeten een document aanvragen bij Renault Belgie om aan te tonen dat de wagen destijds af fabriek zo geleverd werd en conform de wetgeving is. Anderzijds, soms zag ik wagens die ronduit gevaarlijk waren door de opsmuk die eraan gebeurd was. Auto's waarvan de banden de wielkassen raken en zo..
Dinsdag m'n bandjes laten monteren en dan is de pil ook weer geslikt:)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Met die Uniroyal zou weinig mis geweest zijn DHL. Best knappe banden.
 

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Amai, da's gratis:) Is nog de oudere tekening maar is de tekening waarmee de Espace standaard geleverd werd. Ja, dit is een koopje. Ik ken het bedrijf echter niet, heb je er ervaring mee? Indien een serieus bedrijf zal ik dit volgende keer zeker in overweging nemen! Bedankt voor de tip.
Ja, die Uniroyals, ik dacht eigenlijk eerst die te kopen ervan uitgaande dat we eigenlijk meer op natte wegen rijden dan op droge wegen. Ook is het risico groter op een nat wegdek. De tekening (die dikwijls meer geluid geeft) en de commentaren hielden me tegen.
Hoop dat die Pirelli's, los van de prijs, goede banden zullen zijn. Op de eerste plaats qua veiligheid, want dat primeert. Daarna geluid en slijtage en als laatste de prijs. In die volgorde zijn mijn criteria.

Ben erg gesteld op veiligheid, niet zozeer voor mezelf, maar zou mezelf niet kunnen vergeven dat er iets met mijn vrouw of kinderen zou gebeuren daardat ik voor een goedkope oplossing koos. Ik ga daar vrij ver in eigenlijk, zo liet ik de Espace in optie uitrusten met zijdelingse airbags achter (niet de hoofairbags, die zijn standaard). Was duur grapje want was verplicht hierdoor ook de optie zonnegordijnen aan alle achterruiten te nemen:). Ook de Megane Cabriolet verkocht ik omdat mijn vrouw nu elke week een langere afstand rijdt. Verving hem door de Seat, die toch 5 sterren heeft bij de crashtests. Megane had er nog 3 geloof ik...Is ook grotendeels een reden geweest om geen Dacia te kopen ipv de Seat. Tja, ik zie ze graag he...(SSStttt, ik zeg dat hier, maar in 't echt zeg ik dat nooit lol)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Check ook eens http://www.tyrereviews.co.uk/ , waar mensen hun ervaringen posten met verschillende banden. Momenteel rijdt ik zelf met Michelin HP Primacy banden, waar ik aardig tevreden over ben, mijn collega met een VW Golf 4 GTI TDI zweert erbij. Banden met een redelijke harde compound die ook aardig wat km's meegaan.

Zelf ben ik gecharmeerd van de Uniroyal Rainsport 2, als opvolger van mn Michelins. Hiermee speel ik in op het regenachtige weer wat Nederland niet vreemd is. Voor de winter ga ik nog een aparte set aanschaffen (rijdt de Seat pas).
 
Laatst bewerkt:

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Als winterband heb ik Michelins op de Seat. Goede band. Maar ook de originele banden vind ik niet slecht. (Pirelli?... weet het niet juist meer).

Ivm Michelin, zijn inderdaad goede banden. Mocht het nieuwe profiel beschikbaar geweest zijn in mijn maat had ik die gekocht. De michelin Primacy 3. Maar zou nog een tijdje duren. Nu voor de Pirelli gekozen omdat die er meestal als beste band uitkomt momenteel. Wellicht is die band jonger van ontwerp dan de Primacy. Het antwoord op de concurrentie is dus Primacy3. Ik denk dat Michelin hiermee terug aan de top zal staan. Met de huidige Primacy waren ze weggezakt naar een 3de of 4de plaats. Is denk ik zoals met alles. De ene komt met iets nieuws uit (beter), beetje later komt de concurrent met iets nieuws, wat weer beter is...
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Denk dat voor banden ook opgaat: je krijgt waar je voor betaald. Als je voor de beter bekende merken kiest, kan je haast niet foutgaan. Heb je jouw nieuwe banden al eronder liggen of heb je ze pas besteld?
 

DHL

New member
Lid geworden
11 sep 2011
Berichten
1.102
Binnen half uurtje vertrek ik...Dan komen ze erop:)

Is dure maand voor mijn auto. Afspraak gemaakt voor onderhoud (groot en wellicht remblokken voor), zal denk ik tussen 400 en 700 Euro zijn, naargelang of er zaken als ruitenwissers, pollenfilter enzo vervangen worden, die banden 860 Euro, moet de eerste keer naar de keuring toe en krijg mijn wegentax deze maand. Zal dus een 2000 Euro kwijt zijn in totaal. Best veel geld voor iemand die z'n wagen enkel gebruikt om naar de dokters te rijden en heel soms een uitstapje mee te doen. Espace is gewoon een kostelijke wagen in gebruik. Zou in feite beter een tweede Ibi bijkopen (met zwaardere motor dan de eco) in breakuitvoering of zo. Prob is dat de Espace moeilijk verkoopt en dat je verhoudingsgewijs weinig terugkrijgt. Ik betaalde netto 32.000 Euro (had 24 procent korting gekregen). Nu zou ik bij Seat ongeveer 10.000 terug krijgen in overname. Dan denk ik dat ik er beter blijf mee rijden, want zelfs al gebruik ik hem weinig, de wagen biedt wel heel veel confort. Hij rijdt zeer zacht, heeft flink wat opties,...
 
Bovenaan