Ik heb een 6J uit 2016, km stand 113.000 met af fabriek xenon verlichting.
Hoewel het altijd wordt geprezen om de 'bak licht' die het zou moeten geven, vind ik eigenlijk dat ik maar bar weinig zie in het donker, zeker als ik het vergelijk met auto's die me inhalen op de snelweg. Ook al hebben die vaak LED, maar toch....ik zit te overwegen om de xenon lampen te vervangen.
Maar is dat nou zinvol / ga ik hier nou echt op vooruit? Met andere woorden, is er sprake van degradatie van lichtopbrengst bij xenon lampen of blijft de lichtopbrengst gedurende de levensduur ongeveer gelijk en gaan ze gewoon na een tijdje kapoet?
En is het makkelijk zelf te doen / is er voldoende werkruimte in de motorruimte zonder de koplampen er helemaal uit te halen? De hoogteregeling wat ik altijd in het begin van het opstarten zie, is dat enigszins stabiel of kan dat makkelijk stuk gaan tijdens het verwisselen?
Ik zie ook op diverse filmpjes dat de spanning van de auto eraf moet door de accu los te koppelen. Is dat echt noodzakelijk? Ik heb begrepen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om je accu los te koppelen omdat bepaalde dingen in de auto dan ontregeld raken.
Graag jullie reacties / ervaringen. Als iemand wet welke lampen / type ik het beste (meeste lichtopbrengst) kan kopen hoor ik dat ook graag. D1R of D1S lees ik zo snel, maar hoe zie ik welke ik moet hebben?
Alvast bedankt!
Hoewel het altijd wordt geprezen om de 'bak licht' die het zou moeten geven, vind ik eigenlijk dat ik maar bar weinig zie in het donker, zeker als ik het vergelijk met auto's die me inhalen op de snelweg. Ook al hebben die vaak LED, maar toch....ik zit te overwegen om de xenon lampen te vervangen.
Maar is dat nou zinvol / ga ik hier nou echt op vooruit? Met andere woorden, is er sprake van degradatie van lichtopbrengst bij xenon lampen of blijft de lichtopbrengst gedurende de levensduur ongeveer gelijk en gaan ze gewoon na een tijdje kapoet?
En is het makkelijk zelf te doen / is er voldoende werkruimte in de motorruimte zonder de koplampen er helemaal uit te halen? De hoogteregeling wat ik altijd in het begin van het opstarten zie, is dat enigszins stabiel of kan dat makkelijk stuk gaan tijdens het verwisselen?
Ik zie ook op diverse filmpjes dat de spanning van de auto eraf moet door de accu los te koppelen. Is dat echt noodzakelijk? Ik heb begrepen dat het eigenlijk niet de bedoeling is om je accu los te koppelen omdat bepaalde dingen in de auto dan ontregeld raken.
Graag jullie reacties / ervaringen. Als iemand wet welke lampen / type ik het beste (meeste lichtopbrengst) kan kopen hoor ik dat ook graag. D1R of D1S lees ik zo snel, maar hoe zie ik welke ik moet hebben?
Alvast bedankt!
Laatst bewerkt: