[SEAT][Leon 1M] motorstoring 16985

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
bij mij ging vanmiddag ineens het motorlampje branden. heb zojuist de auto uitgelezen en er kwam het volgende uit.
Wednesday, 08 September 2010, 16:59:20
VAG-COM Version: Release 409.1-US
Control Module Part Number: 06A 906 032 MJ
Component and/or Version: 1.8L R4/5VT G01 0003
Software Coding: 11510
Work Shop Code: WSC 16903
Additional Info: VSSZZZ1MZ3R102333 SEZ7Z0C1971583
1 Fault Found:
16985 - Internal Control Module: Memory Check Sum Error
P0601 - 35-00 - -
---------------------------------------------------------------------------

ik heb al op gerrit speek.nl gekeken maar kan er niet echt iets over vinden. wie weet hier meer over of wie kan me verder helpen. de auto rijd voor de rest wel gewoon normaal.
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Klinkt niet echt gezond, op basis van de melding zou ik vermoeden een ecu die aan het doodgaan is.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?915672
Brian, This error that you received is related to the actual ECU itself, not
the chip or programming. It relates to a faulty unit rather than a faulty
chip. It is likely that the ECU will need to be replaced.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Bij de Ibiza 6K2 was vocht in de ECU soms een probleem. Bij de Leon 1M zit de ECU ook best wel op een vochtige plaats, onder de parafaankap. Zou dus goed kunnen dat het probleem door vocht komt.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
zo vochtig is op het moment toch buiten niet:F:F
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Klinkt niet echt gezond, op basis van de melding zou ik vermoeden een ecu die aan het doodgaan is.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?915672
ik had deze link ook gezien op gerritspeek.nl maar nog niet echt doorgelezen. ik het nu eens doorgelezen en het lijkt mij zoals het daar omschreven word een fout in de ecu en komt het voor bij bepaalde ecu's. zoals ik ook gelezen heb zijn het allemaal ecu's uit 2002 de meeste met chip maar ook sommige zonder. mijn leon is van april 2003 en zit er dus ook waarschijnlijk een 2002 ecu in. ook lees ik dat een te lage accuspanning deze fout kan veroorzaken en dat je de accu dan goed moet opladen en de losse accukabels tegen elkaar moet houden omdat je dan de boel schijnt te resetten. iemand die hier wat vanaf weet??
wat ik me ook afvraag is of ik zomaar de ecu kan vervangen en of ik dat zelf kan doen of dat dealer werk is ivm bijvoorbeeld programeren. en moet ik exact dezelfde ecu monteren of kan ik ook een andere ecu van een 20vt blok gebruiken. want dan kan ik er evt een van de sloop halen. ik zal ook eens naar de dealer gaan en horen wat hun zeggen en of ze dit al vaker meegemaakt hebben.
 

DDX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
26 aug 2010
Berichten
1.063
Ik zou anders ook een bij JD informeren, dealer kan misschien snel met antwoord komen dat je een nieuwe ecu moet kopen.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Ik zou anders ook een bij JD informeren, dealer kan misschien snel met antwoord komen dat je een nieuwe ecu moet kopen.
had ik al in gedachte om jd eens te mailen erover. het is een veel voorkomende fout bij 1,8 20vt motoren icm tuning lees ik op internet en er schijnt een oplossing voor te zijn. ik las op audiforum dat een ene pedro sr er een oplossing voor heeft. en net wat je zegt, dealers komen heel snel met oordeel dat je nieuwe ecu moet hebben a €780,- en daar zit ik nou net niet op te wachten. maar misschien dat jd er wat mee kan want was toch al van plan om hem over een tijdje te laten herchippen door hun. daar hebben we het zondag nog over gehad.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
pedro is dus van hartog tuning in alkmaar. iemand ervaringen met hun??
heb jd al een mail gestuurd of hun oplossing hebben voor deze storing.
 

rudolfi

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
395
Maatje van me heeft een a3 1.8 20 VT die ook een hartog chip heeft. Hij is vol lof over Hartog tuning.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
ook lees ik dat een te lage accuspanning deze fout kan veroorzaken en dat je de accu dan goed moet opladen en de losse accukabels tegen elkaar moet houden omdat je dan de boel schijnt te resetten. iemand die hier wat vanaf weet??
wat ik me ook afvraag is of ik zomaar de ecu kan vervangen en of ik dat zelf kan doen of dat dealer werk is ivm bijvoorbeeld programmeren.
niemand die weet of hoe dit zit?? heb namelijk een paar ecu's gevonden op de sloop.
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Zolang ie het nog doet en de auto goed loopt, lekker laten zitten zo. Een ECU van de sloop zal ook niet zo goedkoop zijn.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
dat valt me juist alles mee. heb nu de keuze uit vier ecu's van zo rond de 200euro. maar weet juist niet of het plug&play is??
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
maar weet juist niet of het plug&play is??
Nee. Je startblokkering moet sowieso omgeprogrammeerd worden. Als je gechipped bent, ben je dat programma ook kwijt. En het is nog maar de vraag of de ECU gaat werken. Binnen een bepaalde motorcode (AUQ in jouw geval) heb je ook verschillende revisies van ECU's en andere onderdelen. Niet even een klusje wat je "zomaar" doet. Lucas is wat dat betreft de specialist ;)
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
oke ik dacht al zoiets, van de startblokkering dan. maar kan dat met vagcom of kan een dealer dat alleen?? ik heb in etka gezien dat er een stuk of vier ecu's zijn voor een AUQ blok. en de ecu's die ik gevonden heb hebben exact hetzelfde onderdeelnr als die er nu bij mij inzit. en dat ik dan de chip kwijt ben weet ik maar zat er al aan te denken om hem door jd te laten chippen.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
ik heb zojuist de garage aan de lijn gehad omdat ik in het onderhoudsboekje een rekening vond waarop stond dat de ecu in oktober 2007 bij 58000km (auto staat nu op 98000km en is nieuw getuned bij 10000km)ook vervangen is. hun wisten mij te vertellen dat de auto toen een motorstoring had en dat ze daarom een andere ecu gemonteerd hebben. hij kon me alleen niet melden om wat voor storing het ging. misschien wel dezelfde. maar deze is toen vervangen uit service door de dealer en vorige eigenaar heeft alleen de wisselkosten betaalt. hij vertelde me ook dat pon niet zo vrijgevig is als het om problemen gaat als de garantie verlopen is.

ook heb ik mail van hartog tuning terug gehad. en hun zeggen
Het komt door een codeersokkel die op de print gesoldeerd is met een probleem. de sokkel moet eraf en weer in originle staat gebracht worden, daarna kan de ABT software er weer in geflashed worden met een correctie waardoor de fout niet terugkomt.

ik heb ook jd gemaild of hun het kunnen reparenen maar nog niets terug gehad, maar dat zal wel komen ivm vakantie dus wacht het nog ff af
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Bij JD is een beller meestal sneller ;)
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
zojuist gebeld met jd en hun zeggen hetzelfde als wat ik al van hartog gemaild had. en dat het een veelvoorkomend probleem is met abt tuning. en ze kunnen het oplossen door dus de abt chip te verwijderen en een jd chip te monteren.
 

Stickmans

New member
Lid geworden
29 sep 2010
Berichten
2
Bekend probleem, kijk hier eens naar http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=815842 !!!

Als jouw Seat gechipped is door ABT (PON), dan hebben ze de checksum niet goed gezet! Hierdoor loopt het geheugen niet zoals het hoort en gaat na verloop van tijd het lampje branden.Ik had hetzelfde probleem bij mijn VG GOLF 4 1.8T 20V. Bij PON een bekend probleem, alleen houden zij de onwetende klant voor dat de ECU defect is en vervangen dient te worden ala EUR 1000,- Terwijl het nota bene prutswerk van hen zelf is. Enige cynische ondertoon misschien.

MAAR, Pedro van H A R T O G Tuning te Alkmaar kan dit probleem binnen anderhalf a twee uur voor je oplossen a EUR 250.

Voor mij was de keuze niet heel moeilijk, vrijdag 24 sept j.l. is mijn auto door Pedro geholpen en ik heb weer alle pk's die ze bij de ABT PON tuning beloofd hadden en de auto rijdt weer als een zonnetje!

NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON! NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!NOOIT MEER JE AUTO LATEN CHIPPEN DOOR PON!
 

rikadoo

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
504
Als ik het zo lees wel :p En geef hem eens ongelijk als het echt zo is....
 
Bovenaan