dirkwillem
New member
- Lid geworden
- 11 aug 2020
- Berichten
- 2
Hallo allen,
Inmiddels ben ik al een aantal jaren in het bezit van een Toledo 1M 1.6-16V, en het is een erg fijne auto, maar helaas begint deze toch een beetje raar te doen. Na een dik jaar stilstaan zijn er diverse issues die ik niet direct aan elkaar kan linken, maar mijn vermoeden is dat het wel met elkaar te maken heeft. In een tijdspanne van ongeveer 5 maanden is het volgende gebeurd:
- De auto startte soms niet, en de motor gaf een abnormaal geluid. Mijn garage heeft het gaskleppenhuis gereinigd, en sindsdien is dit probleem verholpen
- De airco was stuk (opzich niks vreemds), dit is inmiddels ook verholpen
Nu zijn deze problemen opzich best verklaarbaar door het lange stilstaan, maar daarna werd het vreemder:
- Zeer sporadisch tijdens het rijden met meer dan 100 kilometer per uur, wanneer ik de cruise control naar boven bijstel, valt de auto uit, en gaat meteen daarna weer aan. Dit gaat gepaard met een flinke schok. Alle lampjes gaan kortstondig uit, en de meters zakken naar 0, en gaan snel daarna weer naar hun juiste waarde
- Een keer na zo?n sporadisch uitval-geval, weigerde de auto de sleutel (sleutellampje brandde, auto startte niet). Mijn vermoeden was dat de sleutel misschien niet meer ?verbonden was?, maar de (analoge) reservesleutel had het zelfde probleem
- Na het repareren van de airco ging soms enkele momenten na het wegrijden het motorwaarschuwingslampje aan. Dit kwam door een lambda-sonde fout. Deze is vervangen en sindsdien doet dit probleem zich niet meer voor.
De garage beweerde dat zowel het uitvallen als het sleutelprobleem door het instrumentencluster kwam, en heeft het die laten repareren. Het probleem met de sleutel is daarna niet meer voorgekomen, maar het uitvallen wel. Na uitlezen van de CAN bus kwam een fout naarboven dat de ECU geen CAN berichten meer ontving van andere componenten in de auto. (de garage heeft de fouten geleegd, dus welke code het precies is kan ik pas achterhalen wanneer de fout zich weer voordoet) De garage beweert dat het aan het instrumentencluster ligt, de partij die het instrumentencluster heeft gerepareerd beweert dat daar niks mis mee is.
Ik ben ten een beetje ten einde raad, in principe doet de auto het prima, maar ik ben er bang voor dat er ergens in het elektrisch systeem een fout zit waardoor deze componenten blijven uitvallen en dit uiteindelijk een duur(der) grapje gaat worden. Ook heb ik uiteraard geen zin om elke maand bij de garage te staan. Vandaar dat ik het jullie vraag, komen deze fouten iemand bekend voor, en heeft iemand een idee hoe dit gerepareerd kan worden?
Inmiddels ben ik al een aantal jaren in het bezit van een Toledo 1M 1.6-16V, en het is een erg fijne auto, maar helaas begint deze toch een beetje raar te doen. Na een dik jaar stilstaan zijn er diverse issues die ik niet direct aan elkaar kan linken, maar mijn vermoeden is dat het wel met elkaar te maken heeft. In een tijdspanne van ongeveer 5 maanden is het volgende gebeurd:
- De auto startte soms niet, en de motor gaf een abnormaal geluid. Mijn garage heeft het gaskleppenhuis gereinigd, en sindsdien is dit probleem verholpen
- De airco was stuk (opzich niks vreemds), dit is inmiddels ook verholpen
Nu zijn deze problemen opzich best verklaarbaar door het lange stilstaan, maar daarna werd het vreemder:
- Zeer sporadisch tijdens het rijden met meer dan 100 kilometer per uur, wanneer ik de cruise control naar boven bijstel, valt de auto uit, en gaat meteen daarna weer aan. Dit gaat gepaard met een flinke schok. Alle lampjes gaan kortstondig uit, en de meters zakken naar 0, en gaan snel daarna weer naar hun juiste waarde
- Een keer na zo?n sporadisch uitval-geval, weigerde de auto de sleutel (sleutellampje brandde, auto startte niet). Mijn vermoeden was dat de sleutel misschien niet meer ?verbonden was?, maar de (analoge) reservesleutel had het zelfde probleem
- Na het repareren van de airco ging soms enkele momenten na het wegrijden het motorwaarschuwingslampje aan. Dit kwam door een lambda-sonde fout. Deze is vervangen en sindsdien doet dit probleem zich niet meer voor.
De garage beweerde dat zowel het uitvallen als het sleutelprobleem door het instrumentencluster kwam, en heeft het die laten repareren. Het probleem met de sleutel is daarna niet meer voorgekomen, maar het uitvallen wel. Na uitlezen van de CAN bus kwam een fout naarboven dat de ECU geen CAN berichten meer ontving van andere componenten in de auto. (de garage heeft de fouten geleegd, dus welke code het precies is kan ik pas achterhalen wanneer de fout zich weer voordoet) De garage beweert dat het aan het instrumentencluster ligt, de partij die het instrumentencluster heeft gerepareerd beweert dat daar niks mis mee is.
Ik ben ten een beetje ten einde raad, in principe doet de auto het prima, maar ik ben er bang voor dat er ergens in het elektrisch systeem een fout zit waardoor deze componenten blijven uitvallen en dit uiteindelijk een duur(der) grapje gaat worden. Ook heb ik uiteraard geen zin om elke maand bij de garage te staan. Vandaar dat ik het jullie vraag, komen deze fouten iemand bekend voor, en heeft iemand een idee hoe dit gerepareerd kan worden?