Snah
Vriend van SEAT-Online
- Lid geworden
- 27 aug 2010
- Berichten
- 13.312
Vanaf 1 juli kunnen particulieren een aanvraag doen om een subsidie van 4000 euro voor een nieuwe, of 2000 euro voor een gebruikte EV te ontvangen. De regeling moet elektrisch rijden voor particulieren makkelijker maken.
Voorwaarden
Er zitten wel wat voorwaarden aan zo?n subsidie-aanvraag. De oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto moet tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen. Het originele elektrische bereik van het model moet minimaal 120 kilometer bedragen. De subsidie is in combinatie met zowel koop- als private leaseconstructies aan te vragen. Voorwaarde is dat de auto enkele jaren in Nederland en bij dezelfde eigenaar blijft. Eindigt de leaserijder zijn contract binnen vier jaar, dan stopt ook de subsidie die in dat geval maandelijks wordt uitbetaald. Eigenaren die hun EV hebben gekocht en de auto binnen drie jaar verkopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om fraude te voorkomen keert de overheid de subsidie alleen uit als de elektrische auto wordt gekocht of geleast via een erkend bedrijf. Bovendien kan een particulier slechts ??n keer subsidie aanvragen. Omdat prijzen van EV?s de komende jaren zullen dalen, loopt ook de subsidieregeling voor nieuwe elektrische auto?s de komende jaren terug. Het bedrag van tweeduizend euro voor gebruikte elektrische auto?s blijft naar verwachting wel gewoon staan. Om mensen te stimuleren een tweedehands EV te kopen en hen meer zekerheid over de gebruikte batterij te geven, werkt Bovag aan een uniforme batterijcheck.
Heb je de pech pas net een EV gekocht te hebben die binnen de voorwaarden zou vallen per 1/7 dan is wellicht een truc mogelijk en wel de auto officieel verkopen aan de garage en weer terugkopen maar nu tevens gebruik makend van de subsidie.
Voorwaarden
Er zitten wel wat voorwaarden aan zo?n subsidie-aanvraag. De oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto moet tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen. Het originele elektrische bereik van het model moet minimaal 120 kilometer bedragen. De subsidie is in combinatie met zowel koop- als private leaseconstructies aan te vragen. Voorwaarde is dat de auto enkele jaren in Nederland en bij dezelfde eigenaar blijft. Eindigt de leaserijder zijn contract binnen vier jaar, dan stopt ook de subsidie die in dat geval maandelijks wordt uitbetaald. Eigenaren die hun EV hebben gekocht en de auto binnen drie jaar verkopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om fraude te voorkomen keert de overheid de subsidie alleen uit als de elektrische auto wordt gekocht of geleast via een erkend bedrijf. Bovendien kan een particulier slechts ??n keer subsidie aanvragen. Omdat prijzen van EV?s de komende jaren zullen dalen, loopt ook de subsidieregeling voor nieuwe elektrische auto?s de komende jaren terug. Het bedrag van tweeduizend euro voor gebruikte elektrische auto?s blijft naar verwachting wel gewoon staan. Om mensen te stimuleren een tweedehands EV te kopen en hen meer zekerheid over de gebruikte batterij te geven, werkt Bovag aan een uniforme batterijcheck.
Heb je de pech pas net een EV gekocht te hebben die binnen de voorwaarden zou vallen per 1/7 dan is wellicht een truc mogelijk en wel de auto officieel verkopen aan de garage en weer terugkopen maar nu tevens gebruik makend van de subsidie.