[AUDI] [TT] 1.8T AJQ Pingelen?

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Auto schokt sinds kort heeeel licht bij 3/4 - vol gas geven. Nu wilde ik groep 15+16 loggen, omdat het net lijkt alsof er af en toe een cilinder overslaat. Maar helaas geeft deze in VCDS niks weer om te loggen. Toch maar eens verder gekeken. En kwam uit bij groep 20, pingelsensoren.

Zonet de log bekeken. En tot mijn verbazing stond die bij het starten op 12-12-12-12. Hoort dit zo? Lijkt mij wel toch?

Daarna auto warm gereden, en iets feller op het gas gegaan. (Niet spectaculair).
Zag wel dat de waardes wat omhoog gingen. Maar als ik eerlijk ben, heb ik geen flauw benul wat de waardes betekenen. Ik had in mijn hoofd, hoe dichter bij de 0, hoe beter het is. Vooral cilinder 4 valt op. Leuke is dat bij de duidelijkste log geen RPM oid staat. Waarschijnlijk niet de netste logs voor jullie. Maar ben nog een beginner..

Hoop dat jullie willen kijken naar de logs..

Log 1: https://pastebin.com/tPhPw47h

Log 2: https://pastebin.com/iHxiK1QP

Log 3: https://pastebin.com/sBLaQSAT

Iemand nog een idee om de bobines te testen?

bvd..
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
ps, heb druktest gedaan waar geen lek was, bougies vervangen, lmm half jaar geleden vervangen.
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
9 van de 10x bp ultimate. Anders v power. 1 van deze 2 zal ongetwijfeld in de tank hebben gezeten.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Ondanks dat de kwaliteit van tijd tot tijd verschilt zou dat het niet zomaar kunnen zijn volgens mij. Kan je de logs nog een keer posten met de "delimiter" er nog in (dus met die puntkomma's of commas of wat dan ook)?
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Pomp is bemand, en word veel gebruikt.

Zou als ik thuis ben van werk even de logs wat duidelijker neer zetten. Bedoel je met delimiter, dat ik ze post met de kolommen voor betere leesbaarheid? Bedankt voor je reactie!
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Onderstaand een heldere log. Deze heb ik vandaag gedaan..

rlgg00.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Ik weet even niet zeker hoe ik kanaal 20 moet interpreteren, maar volgens mij betekend het een waarde dat de ontsteking in een desbetreffende cilinder word vertraagd (retardation).

#2 Je andere log, je komt niet boven de 3000-4000 toeren uit? Je moet even van 2500 tot redline een run in de 3de (liefste 4de) versnelling doen.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Ik weet even niet zeker hoe ik kanaal 20 moet interpreteren, maar volgens mij betekend het een waarde dat de ontsteking in een desbetreffende cilinder word vertraagd (retardation).

Helemaal correct, liefst wil je alles op 0 hebben staan, dan is je brandstof / verbranding perfect. Echter dat is een beetje utopie, vaak zie je wel wat weg regelen. Liefst onder de 6 graden houden.

Als hij 12-12-12-12 geeft is het absoluut niet goed overigens, dan detecteert ie echt heftig pingelen, of is er bv verstoring van het signaal, of zit hij bv niet goed vast op het blok (juiste moment).
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Je kan beide pingelsensoren even los halen en weer op het juiste moment aandraaien (dacht 20Nm).
Vanuit het niets opeens 12-12-12-12 lijkt mij niet logisch. Meestal zie je meer een geleidelijk verloop naar hogere pingelwaarden in combinatie met een oplopend toerental.
Of je moet drie groepen tegelijk loggen. Dan wordt de samplerate van VCDS te laag.
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Heb helaas geen momentsleutel.. De 12-12-12-12 leek bij het starten 1x voorbij langs te komen. Misschien dat ik er iets te erg op geintresseerd was, verbeeld? Misschien? Zal het evt in de gaten houden..

Om even terug te komen op het stotter verhaal; heb group 32+33 uitgelezen.
Een fuel trim boven de 10% kan problemen geven heb ik gelezen.

Zonder dat ik iets gereset heb kwam het volgende:

2qid7cn.jpg
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Resetten en dan een paar dagen in de gaten houden. Als hij veel moet corrigeren is er iets aan de hand ja...

If you experience ST or LT fuel trims that are in the double digits positive or negative this would indicate a abnormal adding or lessening of fuel. This could be due to leaking fuel injectors, an unmetered air leak or something similar. For example, if the o2 sensors are reading lean due to, say, a vacuum leak, the engine computer will compensate by adding fuel.

bron: https://www.obd-codes.com/faq/fuel-trims.php
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Heb gister de fuel trim gereset. Zal zometeen nog eens kijken hoe hij staat. Mocht die weer fors over de 10% staan, kan ik er dan vanuit gaan dat er ergens een probleem is? Of moet hier een langere tijd overheen gaan?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Als dat idd aanhoud, dan moet je idd erachter komen waarom hij zoveel bijregelt. Gaat voor zover ik weet om de long term fuel trim. Op korte termijn bijregelen is niet zo erg, als dat maar niet heel de tijd zo is.
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Gister weer even gekeken naar de lft. Deze stond weer boven de 10%. 11% stond die uit Mn hoofd.

Heb een nieuwe fpr gekocht bij celtemp. Zal 1 deze dagen wel binnenkomen. Eerst de goedkoopste oplossing. Maar zullen zien of het helpt. Hou t wel even op de hoogte. Zo niet dan maar even verder zoeken.
 

Corney

Member
Lid geworden
13 mei 2016
Berichten
154
Auto rijd gewoon prima, is bij normaal gebruik ook niks aan de hand. Maar ben benieuwd of het ook schadelijk is? Benzine smeert ook toch? Of zijn de afwijkingen zo gering dat je hier niet veel van terug ziet?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Loopt dus te rijk zo te lezen, dit zijn wat mogelijke oorzaken

Possible causes of a rich mixture

– Dirty air filter
– Stuck open injectors
– Bad oxygen sensors
– Faulty ECU
– Bad Mass Airflow sensor
– Retrofitted cooling system (Thermostat removed, Fan running direct, double cell radiator)
– Bad Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Die laatste komt vooral veel voor. Je kunt de koelwatertemperatuur even uitlezen met VCDS om te checken of die klopt met de instrumenten.

Is overigens een positieve waarde niet een mogelijke indicatie dat de brandstofpomp het niet goed trekt? Komt ook wel eens voor bij de 1.8T.

De luchtmassameter kun je nog even "wassen" in een zakje 97% alcohol. En controleer ook even goed op lekkage in het druksysteem en of de divertervalve nog goed luchtdicht is.
 
Bovenaan