[SEAT] [Ibiza 6K2] auto valt uit na stoppen

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Hierbij heb ik een probleem met mijn auto.
Ik had 2 kapotte slangen onder mijn intakemanifold en die zijn nu hersteld. Na een proefrit viel me op dat de auto uitviel na stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht. Ik dacht dat het aan mij lag maar dermate ik verder reed gebeurde het bij elk stoplicht en bus voorrang geven. Ik ga hem zo uitlezen maar heb gehoord dat het de gasklep is die vies is? Kan iemand mij daarmee helpen? Ik kan aan alle benodigtheden komen en wil je graag betalen ervoor?

Ik ben radeloos, want heb de auto nodig.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Check je carterventilatie, als deze verstopt is dan krijg je vergelijkbare resultaten.

Krijg je de auto wel gestart erna?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Test maar eens met de olie peil stok iets omhoog getrokken....voor extra ventilatie.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Wij hebben het ook gehad bij de Lupo 1.4 16v. Een verstopte olieafscheider icm een defecte EGR klep zorgde bij ons voor dit gedrag
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Check je carterventilatie, als deze verstopt is dan krijg je vergelijkbare resultaten.

Krijg je de auto wel gestart erna?

Carterventilatie? Ik kom van honda af waar alles te zien is met labels haha. Sorry dat ik een leek van vags ben. Ik krijg de auto wel gestard.

Xptuning: ga ik eens proberen

Nd-photo.nl: olieafscheider?

Edit: net gasklep schoongemaakt en auto valt alsnog uit na gasgeven. Wat me opviel is dat er zwarte rook uit de uitlaat komt met gasgeven?
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Maak eens een foto van je motorruim als je wilt, en iets meer info geven over motor die erin ligt etc. Dan kunnen we wat gerichter zoeken
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Foto doe ik zo, het is een AQX blok. 1.8 20VT en reed prima voordat ik een slangetje verving. Nu heeft hij vacuum, maar valt dan uit als je stil staat.


 
Laatst bewerkt:

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
De waardes zijn gereset, maar melding komt niet meer terug?
Auto uitgelezen en zegt nu niks meer.

Ik heb het oem slangetje dichtgemaakt en terug gemonteerd.

Edit:

Ik heb het bovenste blauwe slang losgehaald van het intakemanifold links onderop. Nu slaat hij niet meer af maar turbo maakt een swswswsw geluid, terwijl ik een pttsssjjjj had toen alles vacuum vast zat en de auto uit viel.

Slangetje van eerte foto boven in die in 2 andere slangetjes splitst.
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Vallen me een paar dingen op:
- Forge splitr (je dumpvalve), je doet er goed aan om deze OF te vervangen voor de originele bosch OF te vervangen voor een Forge DV 008 of een 007. Dit gezien het feit dat de Splitr heel vaak voor onregelmatig/beroerd lopen gaat zorgen op een originele ECU.
- Gasklep ziet er van deze kant keurig uit.
- je blauwe vacuum slangen verloop is bijzonder lang.

Als je de carterventilatie 'hockeypuck' (foto 4) leidingen volgt richting je boven en onder blok (en waarschijnlijk ook naar de onderkant van je intake), zijn deze slangen nog heel?
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Vallen me een paar dingen op:
- Forge splitr (je dumpvalve), je doet er goed aan om deze OF te vervangen voor de originele bosch OF te vervangen voor een Forge DV 008 of een 007. Dit gezien het feit dat de Splitr heel vaak voor onregelmatig/beroerd lopen gaat zorgen op een originele ECU.
- Gasklep ziet er van deze kant keurig uit.
- je blauwe vacuum slangen verloop is bijzonder lang.

Als je de carterventilatie 'hockeypuck' (foto 4) leidingen volgt richting je boven en onder blok (en waarschijnlijk ook naar de onderkant van je intake), zijn deze slangen nog heel?

Bedankt voor j reactie, ik heb die blauwe slang zo gedaan omdat ik bang was dat hij te heet werd? De andere blauwe slang van het brandstofvacuum? Word binnenkort vervangen voor een andere boost sensor. Deze gaat direct het metertje in ipv in een sensor. Anders pastte het metertje niet in de auto haha.

Weet je waar ik goedkoop zo’n forge kan kopen? Ik heb nog wel se originele liggen.

Ik ga zo gelijk al die leidingen controleren.

Edit: toen ik het slangetje loshaalde van het spruitstuk(dat blauwe slangetje die te lang was en split in 2 sensors bovenop het blok) reed de auto weer normaal en viel ie niet meer uit. Turbo bov maakte een ander geluid dan wanneer alles vacuum is aangesloten. Hij maakt nu een swswswsw geluid en toen ik allex gefixt had was het ppttssssssss.
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Vacuum slang moet je echt aangesloten laten! Anders kan je binnenkort ook nog je turbo vervangen. Dit omdat het blauwe slang de dv (klep) open trekt waardoor de overdruk in je IC systeem weg kan wanneer de gasklep sluit (voet van het gaspedaal haalt tijdens het schakelen). Wanneer je deze klep (in jou geval forge splitr) niet aangesloten hebt gaat alle lucht terug richting de turbo en dat is verre van goed.

Als je nog de originele bosch DV hebt liggen, monteren dat ding en de SplitR verkopen. Dan heb je in ieder geval al ??n probleem getackeld. Je hebt alleen geen hoorbaar afblaas geluid meer. Dit valt met andere aanpassingen weer terug te krijgen. Goedkoopste is om je TIP (turbo intake pipe) te vervangen voor een silicone variant en je luchtfilterbox te vervangen voor een Blox Velocity Stack. Mocht je dan nog meer geluid willen -> stage 2 chip en je LuchtMassaMeter (LMM) laten wegschrijven (of deze gewoon al laten wegschrijven). Dan kan je vol naar de open lucht afblazen ipv terug in het systeem.

EDIT:
Je kan ook de N249 mod uitvoeren. Dan vervallen alle kleppen boven op het blok en heb je ook minder kans op fouten. Mocht je hier zelf niet aan willen beginnen zijn er soms leden die dit wel willen doen. Als je in de buurt van Vinkeveen woont wil ik het ook wel voor je doen.

P.s. halverwege deze post staat er een foto van wat er dan verwijderd wordt:
https://www.seat-online.nl/showthre...0vt-FR-van-Rik&p=381413&viewfull=1#post381413
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Vacuum slang moet je echt aangesloten laten! Anders kan je binnenkort ook nog je turbo vervangen. Dit omdat het blauwe slang de dv (klep) open trekt waardoor de overdruk in je IC systeem weg kan wanneer de gasklep sluit (voet van het gaspedaal haalt tijdens het schakelen). Wanneer je deze klep (in jou geval forge splitr) niet aangesloten hebt gaat alle lucht terug richting de turbo en dat is verre van goed.

Als je nog de originele bosch DV hebt liggen, monteren dat ding en de SplitR verkopen. Dan heb je in ieder geval al ??n probleem getackeld. Je hebt alleen geen hoorbaar afblaas geluid meer. Dit valt met andere aanpassingen weer terug te krijgen. Goedkoopste is om je TIP (turbo intake pipe) te vervangen voor een silicone variant en je luchtfilterbox te vervangen voor een Blox Velocity Stack. Mocht je dan nog meer geluid willen -> stage 2 chip en je LuchtMassaMeter (LMM) laten wegschrijven (of deze gewoon al laten wegschrijven). Dan kan je vol naar de open lucht afblazen ipv terug in het systeem.

EDIT:
Je kan ook de N249 mod uitvoeren. Dan vervallen alle kleppen boven op het blok en heb je ook minder kans op fouten. Mocht je hier zelf niet aan willen beginnen zijn er soms leden die dit wel willen doen. Als je in de buurt van Vinkeveen woont wil ik het ook wel voor je doen.

P.s. halverwege deze post staat er een foto van wat er dan verwijderd wordt:
https://www.seat-online.nl/showthre...0vt-FR-van-Rik&p=381413&viewfull=1#post381413

Vinkeveen is uurtje van mij vandaan. Wat kost zoiets en zou dat mijn probleem oplossen? Ik heb gemerkt dat ik het probleem heb als de motor warm is. Als hij koud is, rijd hij volgens mij prima. Maar als hij warm wordt valt hij uit zodra je stil staat.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Ik zeg niet dat dat je probleem verholpen is echter geef je zelf al aan "Edit: toen ik het slangetje loshaalde van het spruitstuk(dat blauwe slangetje die te lang was en split in 2 sensors bovenop het blok) reed de auto weer normaal en viel ie niet meer uit.". Wanneer deze mod is uitgevoerd worden de kleppen op je blok niet meer gebruikt voor het IC traject. Ze dienen nog wel elektrisch aangesloten te blijven.

Als je het slangetje los trekt heb je een vacuum lek. Tevens geef je ook al in een eerder bericht aan "en reed prima voordat ik een slangetje verving. Nu heeft hij vacuum, maar valt dan uit als je stil staat.". Het is voor de hand liggend dat iets in dit traject (IC/Carter/Vacuum of de N75 klep) niet naar behoren werkt.

P.s. de auto al eens uitgelezen (met VCDS) op mogelijke foutcodes?
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Ik zeg niet dat dat je probleem verholpen is echter geef je zelf al aan "Edit: toen ik het slangetje loshaalde van het spruitstuk(dat blauwe slangetje die te lang was en split in 2 sensors bovenop het blok) reed de auto weer normaal en viel ie niet meer uit.". Wanneer deze mod is uitgevoerd worden de kleppen op je blok niet meer gebruikt voor het IC traject. Ze dienen nog wel elektrisch aangesloten te blijven.

Als je het slangetje los trekt heb je een vacuum lek. Tevens geef je ook al in een eerder bericht aan "en reed prima voordat ik een slangetje verving. Nu heeft hij vacuum, maar valt dan uit als je stil staat.". Het is voor de hand liggend dat iets in dit traject (IC/Carter/Vacuum of de N75 klep) niet naar behoren werkt.

P.s. de auto al eens uitgelezen (met VCDS) op mogelijke foutcodes?

Uitgelezen met een OBDEleven en gaf 2 foutcodes:
1e : Laaddrukregeling (regelgrens overschreden) P1557
2e : Secundaire-luchtsysteem (Doorstroming gebrekkig) P0411

Wat is het IC traject?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Je eerste foutcode is goed te verklaren omdat je met de slang los gereden hebt. IC = InterCooler systeem
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Je eerste foutcode is goed te verklaren omdat je met de slang los gereden hebt. IC = InterCooler systeem

Ahh alles is nu aangesloten en originele dumpvalve. Ik zag dat ik een china split r had dus geen forge.

@nd-photo.nl : had er naar gekeken, maar heb dingen nagekeken en alle leidingen lijken in oorde?
 

SourceReaper

New member
Lid geworden
15 aug 2018
Berichten
62
Ahh alles is nu aangesloten en originele dumpvalve. Ik zag dat ik een china split r had dus geen forge.

@nd-photo.nl : had er naar gekeken, maar heb dingen nagekeken en alle leidingen lijken in oorde?

Het leek er op dat de china bov de oorzaak was en hij rijd nu weer prima.
Alleen heb ik voor mijn turbo sensor een geschakelde voeding nodig in motorruim?
 
Bovenaan