[SEAT] [Leon 1P] het grote Cupra 310 LE problemen topic

AV310LE

Member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
302
Ik wil graag verder gaan waar het oude forum is ge?indigd wat betreft het door Leonneke gestarte onderwerp over de Seat Leon Cupra 310 LE.

Het onderwerp eindigde volgens mij op het oude forum met de vraag wie er inmiddels ervaringen heeft opgedaan met de ABT update nr. 3. De enige bij mijn weten, die zijn ervaring heeft gedeeld was Hayabusa volgens mij. Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring met deze update hebben opgedaan?
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Ervaring heb ik met de 310, en met update nr. 3. Ik denk dat ik het meeste pech heb gehad met de 310. Heb nr. 33 nieuw gekocht jan. 2010. Iedere 3 weken moet ik terug naar de dealer met een probleem. De laatste keer heeft hij 7 WEKEN bij de dealer gestaan! Heb ook gelijk update 3 gekregen.

Ik vind het t.o.v. update 2 nogal tam... Heb wel het idee dat hij vanaf 4500rpm. beter doortrekt, en dat de dips minder aanwezig zijn. Gelukkig heb ik met update 2 op de rollerbank gestaan, en als nr. 33 nog even heel blijft ga ik update 3 ook laten banken.... Heb ik een mooi vergelijk!
 

AV310LE

Member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
302
Wat voor problemen bedoel je "iedere 3 weken moet ik terug naar de dealer met een probleem"? Hoeveel vermogen heb je met update nr. 2 gemeten? De meesten zaten zo rond de 280/290 pk geloof ik. Ik heb bericht van de dealer gekregen, dat op 20 september a.s een 310 naar ABT in Duitsland gaat. Wat ze daarmee van plan zijn weet ik overigens niet. Ik rijd zelf met de 2de update.
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Wat voor n problemen.... Heb je even.... Ik zal een paar van de probleempjes opsommen:
-gaskleppenhuis defect/ auto 3 dagen kwijt, en gaskleppenhuis vervangen.
-wederom problemen met gaspedaal/ gaskleppenhuis. Software aangepast/ auto 2 dagen kwijt.
-een luchtsensor defect/ auto 1 dag kwijt.
-de laatste was de mooiste... Als de auto warm werd, bijvoorbeeld in de file op een warme dag.... Vervolgens als de weg vrij is met het verkeer meerijden, tot 100km/h. Ineens geen reactie op het bedienen van het gaspedaal. Motor slaat niet af, blijft stationair lopen. Geen foutmeldingen... Soms pakte de auto bij 30km/h weer op, soms ook niet. Best vervelende momenten meegemaakt. Auto wederom naar de dealer, na 3 weken overleg tussen dealer en PON, update 3 erin. Dealer proefritten maken, problemen werden alleen maar erger. Na 7 weken probleem opgelost door aanpassingen te doen aan de software van het remsysteem. Iets met vrije blokken o.i.d., en hij doet het weer. Vertrouwen volledig weg in de auto....
Verder 4 4-kante banden bij aankoop, vocht in koplampen, uiteraard met softwareversie 2 "de dips", karkasbreuk in een nieuwe band en zo kan ik nog even door gaan.

By the way, er staat nu 7200km op de teller.......
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
290pk/ 388Nm gemeten met versie 2 bij Beek Auto Racing.
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Ik geloof er trouwens niets van dat PON een 310 mee naar Duitsland gaat nemen. Zelfs na aanhoudend aandringen van de dealer, nr. 33 stond al 5 weken bij de dealer, wilde ze de auto niet eens in Leusden hebben. Ik vind PON een ballentent en een stelletje oplichters!
 

AV310LE

Member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
302
Bliksem, dat is niet mis, wat een ellende! De mijne heeft er nu 2700 km op staan trouwens. Met welke brandstof rijdt je trouwens om deze waardes te halen?
 

Joost81

New member
Lid geworden
29 aug 2010
Berichten
17
Wat voor n problemen.... Heb je even.... Ik zal een paar van de probleempjes opsommen:
-gaskleppenhuis defect/ auto 3 dagen kwijt, en gaskleppenhuis vervangen.
-wederom problemen met gaspedaal/ gaskleppenhuis. Software aangepast/ auto 2 dagen kwijt.
-een luchtsensor defect/ auto 1 dag kwijt.
-de laatste was de mooiste... Als de auto warm werd, bijvoorbeeld in de file op een warme dag.... Vervolgens als de weg vrij is met het verkeer meerijden, tot 100km/h. Ineens geen reactie op het bedienen van het gaspedaal. Motor slaat niet af, blijft stationair lopen. Geen foutmeldingen... Soms pakte de auto bij 30km/h weer op, soms ook niet. Best vervelende momenten meegemaakt. Auto wederom naar de dealer, na 3 weken overleg tussen dealer en PON, update 3 erin. Dealer proefritten maken, problemen werden alleen maar erger. Na 7 weken probleem opgelost door aanpassingen te doen aan de software van het remsysteem. Iets met vrije blokken o.i.d., en hij doet het weer. Vertrouwen volledig weg in de auto....
Verder 4 4-kante banden bij aankoop, vocht in koplampen, uiteraard met softwareversie 2 "de dips", karkasbreuk in een nieuwe band en zo kan ik nog even door gaan.

By the way, er staat nu 7200km op de teller.......


Als er zoveel problemen zijn: wat zijn de technisch verschillen dan met de normale cupra?
 

adjego

Administrator
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
4.598
Als er zoveel problemen zijn: wat zijn de technisch verschillen dan met de normale cupra?

Technisch gezien alleen maar de software van de ECU, en die komt van ABT en die software is brak.
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Of de software brak is, moeten we nog zien. Versie 2 was niet goed, over een paar weekjes kan ik het verschil laten zien. Ik tank enkel BP Ultimate....! De storingen aan het gaskleppenhuis hebben volgens mij niets te maken met de ABT software. De laatste storing had te maken met de software van het remsysteem/ TC e.d.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Of de software brak is, moeten we nog zien. Versie 2 was niet goed,
_O- anderhalf jaar verder, nog steeds een hoop problemen en het gepecificeerde vermogen nog steeds niet behaald. Ik durf wel te zeggen dat die software brak is :p
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Verklaar je nader? Een hoop problemen....

Ik heb een paar maandjes terug(met versie 2) de auto laten testen om PON aansprakelijk te gaan stellen bij een te groot verschil. Ik vond 290pk., t.o.v. de 310 die we eigenlijk zouden moeten hebben, een te klein verschil om de strijd aan te gaan.

Ik vond het leuker om met versie 2 te rijden, als met versie 3. Ik verwacht eigenlijk van een voorwielaangedreven auto met 290/ 310pk. dat ie onbeschoft en lastig beheersbaar zou moeten zijn. Met versie 2 kon ik de voorwielen laten piepen op droog asfalt, met versie 3 niet meer. Ik geef toe dat bij versie 2 het vermogen te explosief vrijkwam, maar dat wil ik eigenlijk ook.... Zelfs als mijn auto betrouwbaar zou zijn/ worden, ben ik nog niet klaar met hem...
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Die verklaring van die hoop problemen is net als de rest van de database in rook opgegaan. Ik kan hem echter wel kort voor je samenvatten: 68 pagina's ellende. Met iedere 310...... een hoop problemen.
Update, niet goed, update niet goed, PON doet moeilijk, rollerbanktest ontkennen, ABT ontkent. Metingen geven aan: bagger software geschreven door een ingenieur met Parkinson. ABT ontkent, PON schuift schuld af. ABT zegt nou vooruit, update, weer niet goed. Dip blijft, volgende auto, aangepakt, vermogen minder dus dip bijna weg. Maar ja geen 310 meer... Pon ontkent nog altijd. Dealers zijn ook niet in staat iets te doen want geen idee waar klant het over heeft (op ??n dealer na). Dan toch maar een auto op door PON aangewezen bank. software wordt ter plekke via computer aangepast dor PON. Auto lijkt beter te rijden, maar nog altijd niet zoals het hoort. Pon ontkent, ABT zegt onzin, omstandigheden niet goed. Brandstofpomp? Uit tests en logs blijkt telkens weer dat de software van ABT niet doet wat het hoort te doen. Pon ontkent, Abt is niet thuis. Eigenaren van 310 staan in de kou en rijden met software die de normale Cupra bezitter per onmiddelijk uit zijn auto zou laten halen. Motorschade op lange termijn niet ondenkbaar. Pon is niet thuis, ABT zwijgt.
In die 68 pagina's twee zeer tevreden eigenaren van 310 modellen.....maar die zijn verstandig en hebben geen ABT software meer.

Genoeg zo?
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Oh die problemen.... Dat heb ik gevolgd. Er is trouwens nog een dealer die er wel verstand van heeft. Werkt samen met Beek Racing uit Den Haag, en die houden zich o.a. bezig met het tunen van (FIA)racewagens.

Makkelijk praten dat ze verstandig zijn om de ABT software te vervangen. Eerst een auto van 34K kopen, en dan nog een paar duizend stukslaan om op 310+PK's te komen. Als je poen zat hebt is het een manier, maar niet voor iedereen weggelegd! Laten we eerlijk zijn, een auto met 300+pk's uit een 2-litertje gaat sneller motorschade oplopen. Of het nou ABT software is, of van JD.
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Een paar duizend?
790 euro. En als je echt de bink wil zijn doe je er 200 bij voor een chip op maat. Wat overbodig is, want met standaard software van JD heb je 310 pk...
En wat die motorschade betreft: dat heet nou kop in het zand steken. Dat er nog een dealer is die er verstand van heeft is mooi, misschien dat die zijn klanten dan ook gaat adviseren de software eruit te halen. Want als ze er idd verstand van hebben dan weten ze dat wat er nu in zit bagger is.
 

GJGracing

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
53
Tientallen pagina's met data over dit onderwerp zijn pleite. Dat zuigt inderdaad zwaar maar het is niet anders. Hopenlijk wordt dit forum weer snel gevuld.

Intussen ben ik nog best tevreden. Ik heb er al ruim 35k op zitten (dagelijks woon-werk verkeer) zonder ook maar het geringste probleem. Afgezien van de software dan wat nog steeds de orginele versie is. Op de bank bij JD deed ie 290pk ?5pk en ca. 390Nm. Ook ik merk dat de motor soms inhoudt rond de 5000rpm en dat het vermogen wel erg bruusk inkomt rond 3000. Niet goed.

Ik heb gewoon m'n plan getrokken om de garantie uit te zitten en volgend jaar JD een downpijp en nieuwe software erin te laten zetten. Ik laat er m'n gute Laune niet door verpesten. Abt zuigt, PON wil alleen maar auto's schuiven en de VAG dealer vertrouw ik voor nog geen vijf centen. Het zij zo.
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Dat is precies wat ik bedoel. Garantie uitzitten. Wat GJGracing doet is dut, net zoals ik, risico's inschatten en keuzes maken. Er zijn maar weinig mensen met de mogelijkheden om die auto van 34K te kopen en de garantie op het spel te zetten. Als het zo simpel was zou zelfs JD de volledige garantie op zich nemen, toch? Nee, dan moet je hem laten onderhouden bij van der Velden... Waarom? Ik heb hem niet bij van der Velden gekocht, m.a.w., die heeft geen geld kunnen verdienen aan de verkoop. Neemt hij mijn garantie ook over dan? Wil ik wel eens zien als op onverklaarbare redenen het blokje in de soep loopt wat die garantie in gaat houden....
 

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
@Genieter: Waarom vraag je dan naar de problemen alsof je van niks weet? Nu is het opeens risico's inschatten en keuzes maken. :F
 

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
Hoe bedoel je onderbuik geschreeuw, jij wist dondergoed dat je een gechipte auto ging kopen en wat de gevolgen konden zijn. Sowieso is het voor mij nogsteeds onbegrijpelijk dat mensen in de 310-HOAX zijn gestapt. Het is geen model, het is geen editie, het is gewoon een marketing-label van onze grote vriend PON.
 

Genieter

New member
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
231
Trouwens, 1 van die 2 "tevreden" eigenaren heeft volgens mij ietsje meer als €790,00 uitgegeven. Niks mis mee natuurlijk, maar had al snel t.o.v. PON geen poot meer op te staan door de aanpassingen. Dan kan je wel mooi praten over wat er mis is, en het door een ander op laten lossen, maar zo werkt het voor de meeste eigenaren niet.
Die van mij is origineel. En als er iemand mee kan praten over problemen, ben ik het wel. Ik volg de weg zoals die, volgens mij, bewandeld dient te worden. Altijd 98 tanken, op de rollerbank via de dealer. Straks wederom, via de dealer, op de rollerbank. Valt het tegen, heb ik er alles aan gedaan.... Dan moet de dealer aan het werk, lukt dat niet juridisch dan maar. Ik ga waarschijnlijk voor de moeilijke weg, maar ze gaan mij tevreden stellen. Hoe dan ook! Kop in het zand steken......pffff.....
 
Bovenaan