[SEAT] [Leon 1P] Ontluchten Koelsysteem 2.0 TDI moeilijk?

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Hey,

Ik wil morgen mijn koelvloeistof gaan verversen van mijn leon omdat ik in het reservoir gekeken heb en dit er nogal vuil/bruin achtig uit zag.

Aangezien ik dit bij een VAG auto nog nooit gedaan heb wou ik vragen of dit gewoon een kwestie van aftappen, vullen en warm draaien tot de koelvin aanslaat is...

Of dat ik nog andere dingen moet doen..

Ik hoor het heel graag!

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leonR

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
898
koelvloeistof is nooit een kwestie van vervangen en wachten tot de koelvin aanslaat.

Juiste volgorde is het correcte aftappunt zoeken (in Haynes) en dit is maar zelden een slang bij de radiator maar vaker een aftappunt op het blok.
Daarna leeg laten lopen, keer spoelen (demi water), weer aftappen daarna in Haynes kijken waar de ontluchtingspunten op het blok zitten en dan is het motor aan laten draaien, motor uit, ontluchten, motor aan enz. net zolang tot het peil niet meer zakt.
Alternatief kun je oom de dop van de radiator afhalen en tijdens het draaien regelmatig in de bovenste slang v/d radiator knijpen om de lucht te laten ontsnappen (en weer bijvullen).
De laatste versie is niet de offici?le versie maar werkt wel, wel voor voldoende roze koelvloeistof zorgen en niet het aftappunt in ??n keer opentrekken want dan kun je dwijlen.
 

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Oke, in iedergeval bedankt voor je uitleg!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.395
Dat lijkt me geen kwaal, maar lekke koppakking (waarschijnlijk lekkage tussen koelvloeistofkanaal en oliekanaal bij de koppakking). Controleer je olie eens, check of er 'mayo' onder de vuldop zit, en ruik eens of de olie zoet ruikt. (ruiken aan oliepeilstok, of aan de vuldop)
(zoete geur = glycol dat in de koelvloeistof zit)
 

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Hoi cordoba,

Ja olie is netjes ververst en zag er goed uit, geen slush aan de oliedop. Tevens heb ik het koelsysteem geflusht met Forte, en draait weer op verse koelvloeistof.

Denk dat ik al een tijdje zo rond rij, voor derest geen problemen ofzo met de auto
 

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Olie rook goed en bij het aftappen zag alles er gewoon goed uit. Gelijk olie + filter ververst (was aan onderhoud toe).
 

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Inmiddels 2 maanden verder en er is toch iets niet helemaal goed... Mijn temperatuurmeter komt niet van zijn plek af (staat gewoon op 0, en als ik echt gas ga geven wil die wel iets omhoog gaan. En als ik stil sta komt hij iets omhoog. Maar bij lange na haalt hij de 90 graden niet!!

P.s. Lijkt wel of de kachel ook niet warm te krijgen is.....

Iemand enig idee? Thermostaat defect misschien? Of niet goed ontlucht.... Ik heb gewoon koelvloeistof afgetapt en weer afgevuld, 10min laten draaien met dop van reservoir af daarna dop erop gedraaid en ben gaan rijden (vanaf toen heb ik een schommelende temperatuurmeter gehad).
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.395
Misschien een luchtbel bij je temperatuursensor, en mogelijk ook lucht in de kachel? Heb je ontlucht met de kachel open?
Ik krijg sterk het idee dat er nog een flinke bak lucht in het systeem zit, misschien ergens een ontluchtingsnippel overgeslagen, of verkeerde volgorde?

Overigens de hoeveelheid koelvloeistof die er in is gegaan, klopt dat met de inhoud van het systeem?
 

[N]ick

Well-known member
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
2.674
Ja ik weet dus niet of er ontluchtingsnippels zijn.. Volgens mij is t gewoon aftappen, afvullen en rijden? Ontlucht zich vanzelf volgens mij (tenminste bij de dop op het reservoir zit zo'n luchtgaatje naar buiten toe).

En nadat ik thuis aankwam (+/- 15km), was het wel gezakt in het reservoir en moest ik +/- halfe liter bijvullen tot MAX.
 
Bovenaan