[SEAT] [Leon KL] Tuning 1.4 hybride 204pk 12-2020

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik blij ben een actief Seat forum gevonden te hebben!

Ik heb sinds afgelopen Juni een Seat Leon sportstourer uit december 2020.
Het is de 204pk versie.. hij is opzich wel redelijk vlot maar meer is altijd beter.
Nu hoor ik overal dat de ECU van dit model nog niet gekraakt is en dat dat blijkbaar ook nogal lastig is?

Wel zou externe tuning mogelijk zijn zoals bijvoorbeeld ABT dat doet, echter kreeg ik van hen het volgende bericht:

ABT POWER
Motorvermogen: 1,4 ltr. TSIe van 110 kW (150 PK), 250 Nm naar ca. 132 kW (180 PK), 290 Nm, engine code: DGEA
Art. Nr.: V3501514180DGEA/1

Prijs: €1.799,- incl. BTW en montage

Dat is me iets te gek!

Nu heb ik ook bij Ventura een offerte gedaan en die kwamen hierop uit:

Jij hebt de PHEV uitvoering met standaard 245 pk en 400 nm.

Ook die uitvoering kunnen wij perfect voor jou chiptunen.

Tot
295 PK
480 NM koppel.

Prijs Vip-R 499 e
Prijs Vip-R+ 599 e (chip op Maat)

Volgens mij klopt die 245pk niet en moet het toch echt 204 zijn..

Wat raden jullie aan?
Wachten op "normale" tuning, externe tuning of laten zoals het is.

Edit: ook vroeg ik me nog af of dag tuning nodig is, daar hoor je af en toe ook verhalen over.

Alvast bedankt!
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.325
Allereerst welkom en leuk dat je je even voorstelt en op foto's zijn alle leden hier dol.
Wat tuning betreft zijn er 2 bedrijven waar wij van weten dat ze gewoon goed werk afleveren en dat zijn JD-Engineering en VanVughtTuning en die weten goed hoe dat correct te doen echter voor de 1.4 TSI eHybrid is er nog geen chiptuning mogelijk.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
uiteraard heb ik ook wat foto's, ik las inderdaad in een andere post al iets over VVT en JD. maar op JD staat dus niet mogelijk en VVT is me echt veelste ver rijden :p

hier komend de kiekjes
oRPqgytF4DCen2877UfaLIjx.jpg
eo1M5mGVByxQBU9hhaI7pc15.jpg
caafXO4nduvadV8m4pSQGQOy.jpg
BtajDGjNo5zAsbTzj5wgTgQU.jpg
hI95NkZWv3zXKdb8LJUcCkem.jpg
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
de grootste grap is eigenlijk nog dat ik voor een proefrit in een CUPRA LEON naar de garage ging en met deze naar huis ging :p
ik ging kijken bij die CUPRA en die had van die 19 inch bronze velgen, opzich mooi.. ze hadden er 4 (vier!) staan en alle vier hadden velg schade!!
en niet een chipje hier of daar maar echt flinke schade, en ga dat maar weer mooi krijgen..
tevens vond ik die nep uitlaten echt vreselijk en als klap op de vuurpijl was hij ook nog eens 5000 euro duurder dan de zo goed als identieke SEAT LEON.. en een mooie kleur i.p.v. Komo grijs :p

dus keuze was niet heel moeilijk, proefrit in seat leon gemaakt en eigenlijk meteen verkocht!
 

FR4N5

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
9 jun 2020
Berichten
236
Voor zover ik weet is er nog geen tuning mogelijk voor deze auto ben er zelf ook al mee bezig geweest.
Ook voor de golf 8 gte is die er nog niet . Zit met spanning te wachten tot hij er wel is.
En de uitlaat kan er wel onder hoor moet alleen wat aanpassen hier en daar, maar dan heb je wel echte uitlaten en geen nep.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Ik vind auto's met aan beide kanten uitlaten eigenlijk het mooist echter wordt het dan een custom uitlaat rvs van 800 piek ofzo😆
Er werd mij verteld door een tuner dat het aan het soort/merk boordcomputer ligt en dat fabrikanten hem steeds vaker vergrendelen met als voornaamste reden dat de techniek ingewikkelder wordt en ze eigenlijk niet willen dat eraan wordt geknoeid
 

rom

Member
Lid geworden
15 aug 2023
Berichten
41
Ik ben ook sinds kort een trotse eigenaar van een Seat Leon eHybrid uit 2020, en heb dus vergelijkbare vragen over chiptuning. Mijn Leon is ook de 204pk versie en ik ben ook op zoek naar wat extra vermogen.

Ik heb ook gehoord over de uitdagingen met de ECU van dit model, maar de prijs van ABT is inderdaad behoorlijk hoog. De offerte van Ventura klinkt interessanter, maar de verwarring over het vermogen schept al weinig vertrouwen plus het blijft externe powerbox tuning.

Kortom, ik ben ook benieuwd naar wat jullie zouden aanraden en of er andere betrouwbare opties zijn voor chiptuning. Ik houd dit draadje zeker in de gaten en waardeer alle input! Inmiddels heb ik ook aangegeven bij JD Engineering geïnteresseerd om meer informatie te ontvangen zodra deze beschikbaar is.
 

rom

Member
Lid geworden
15 aug 2023
Berichten
41
Dat is goed nieuws dat VAG Techniek met de Passat GTE bezig is! Ik heb in het verleden met mijn Audi A4 Avant ook bij VAG Techniek aangeklopt en daar alleen maar positieve ervaringen mee gehad. Dank je voor de link en de info!

En maak je geen zorgen, ik ben zeker bereid om te wachten. Ik ben ook niet van plan om te gaan voor een powerbox.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Er zijn over Vag Techniek de laatste tijd wel slechte berichten, iets over de jonge garde die het heeft overgenomen en dat de kwaliteit achteruit gegaan is.

Dat het een ordinaire powerbox is, is volgens Ventura totaal onjuist, sterker nog ze hebben vergelijkings tabellen tussen PB en hun eigen systeem
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Die 302pk/510nm op die passat komt wel vanaf de 245pk versie aan de tabel te zien
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
110
Als VAG Techniek er mee bezig is betekend dat andere tuners er ook mee bezig zijn. Als 1 iemand het voor elkaar heeft duurt het meestal niet lang voordat de rest het ook kan.

@Khaelos84

Leuk dat marketing verhaal van Ventura. Maar hoe kan dat systeem van hun anders zijn dan een ordinaire Powerbox? Het blijft toch het standaard motor management manipuleren?

Geen persoonlijke aanval op jou. Maar ik vraag mij dit gewoon even hardop af.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80


Dit is wat ze zelf zeggen
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.622
Ze kopen de ECU source codes gewoon bij Bosch of Magneti Marelli...
Anders moeten ze met dure software tools de firmware er uithalen, decompilen(met de juiste settings), dan de source bestuderen om wat en waar aan te passen om meer pk's te krijgen...
Motoren fabrikanten spenderen jaren en miljoenen euro om dit te optimaliseren...
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.038
Ik zou zelf niets wijzigen aan deze hybride aandrijflijn. Benzine en elektro werkt prima samen.

Als je wilt tunen, dan kun je imho beter een 2.0 TSI kopen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.402


Dit is wat ze zelf zeggen
De eerste computers werden juist vooral ingezet als snelle rekenmachines, die waren ook niet digitaal maar analoog! en hadden grote borden waar je de 'software' op programmeerde met potmeters en draden met bananenstekkers. Later zijn computers echt digitaal geworden en met behulp van software ook voor andere doeleinden gebruikt. Ook rekenmachines had je vroeger volop programmeerbare versies van, dus dit geeft misschien wel het kennisniveau van Ventura. Misschien eens googelen op ervaringen met Ventura en Vag-auto's.

Wat Vagtechniek betreft: ik hoor of zie daar al een poos niets meer van Lucas en krijg het idee dat Thijs daar ook weg is. Een aantal weken terug een mailtje gestuurd naar Vagtechniek met o.a. vraag voor een offerte voor remmen, met de vraag welke remblokken ze monteren. Antwoord was nietszeggend als van een dealer, en dat ze alleen maar originele onderdelen monteren. :( Besloten om de opdracht maar door een ander uit te laten voeren.

Wat misschien ook nog een optie is, om bij TVS te kijken, wat zij kunnen (en eventueel alleen de DSG aan te laten passen), maar zoals ook al door anderen gezegd, een goede tuning van een hybride is niet eenvoudig omdat je onder alle omstandigheden een goede samenwerking van de E-motor en de ICE moet hebben, en ook het goed en slim opladen van de accu's een stuk kennis en techniek vraagt.
 

Khaelos84

Member
Lid geworden
12 aug 2023
Berichten
80
Ik denk dat ik het vooral nog maar even afwachten en geen overhaaste beslissingen ga nemen.
Maar wat ik vooral vreemd vind is dat ze een Golf gte wel kunnen doen en deze nog niet.. hoe moeilijk kan het kraken van zo'n ecu nou helemaal zijn met hedendaagse techniek?
 
Bovenaan