[SEAT] [Leon 1P] Cupra 2.0 TFSI 177kW ervaringen en betrouwbaarheid

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Na lange afwezigheid kom ik me toch weer eens melden gezien mijn oog gevallen is op een Seat Leon Cupra 2.0 TFSI 177kW uit 2008 met ca 225K op de klok.

Nu vroeg ik mij af hoe het met de betrouwbaarheid van deze auto's en vooral hun motoren staat?

Zijn dit ook van die olietankers en hoe erg/hoog is dat olie gebruik?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Erminio rijdt met het blok alleen maar op tracks, die ken je nog wel van de trip naar de NBR.
Heeft vlgs mij de nokkenasvolger vervangen, goede beurt gegeven en die draait al meerdere jaren zonder problemen.
Zal nu wel over de 200k gelopen hebben.
Zit nog ff inwendig te lachen toen je met de Cordoba de ring op ging.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Haha dat was zeker een mooie tijd 😎

Ik ga volgende week donderdag bij deze kijken:

Verkoper klonk aan de telefoon serieus, had serieuze antwoorden met Seat kennis en jargon. Dus ben benieuwd.
Kwa olieverbruik had hij het over zo'n liter op 10.000 km.

Mochten mensen hier alsnog wat over weten hoor ik het graag!
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Nee dat niet, ga er wel kijken. Alle tips, truucs etc zijn nog steeds welkom.

Maar de APK is verlopen dus mag er toch niet mee rijden. Kan de Bimmer maar beter weg.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Hij staat i.i.g. flink laag.
Zoals gezegd nokkenasvolger (zo snel mogelijk vernieuwen als je hem koopt) en voor de rest goed nalopen, uitlezen of er fouten in staan vóórdat je er mee gaat rijden en als je een paar keer de straat op en neer kan rijden zonder politie die toekijkt daarna nog een keer uitlezen.
Staat motortemp precies op 90 Gr, andere vreemde bijgeluiden en altijd even goed de onderkant bekijken.
Airco checken en ga zo maar door. Weet ook niet of ie aan de prijs is of niet en of ie gechipt is en andere mod zaken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Volgens mij is er vaker advies gevraagd voor 2.0 TFSI, de nokkenasvolger is een bekende. Misschien dat @scully nog wat dingen kan noemen?
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
Volgens mij is er vaker advies gevraagd voor 2.0 TFSI, de nokkenasvolger is een bekende. Misschien dat @scully nog wat dingen kan noemen?
Ik heb zelf de nokvolger vervangen. Die moet ook wel regelmatig gecontroleerd worden. Daarnaast heb ik de aanzuigleiding/zeefje van de oliepomp vervangen ivm een oliedruk alarm. De balansassen kunnen nog wel eens problemen geven, dit heb ik opgevangen door een VIS freewheel te monteren. De PCV geeft naar horen nog wel eens problemen, maar die zit er bij mij niet meer op.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Die nokkenasvolger. Als die kapot is heb je dan schade of sta je gewoon stil?
Dit was nog het model met riem wist de verkoper te melden.

Help me even met de termen, ik ben al een tijdje uit de VAG wereld. PCV was toch de carterventilatie?
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
Die nokkenasvolger. Als die kapot is heb je dan schade of sta je gewoon stil?
Dit was nog het model met riem wist de verkoper te melden.

Help me even met de termen, ik ben al een tijdje uit de VAG wereld. PCV was toch de carterventilatie?
Uiteindelijk sta je stil, want dan doet je brandstofpomp het niet meer, maar daarvoor heb je al stukken metaal in je blok wat je niet wil natuurlijk. Carterventilatie idd. Nokvolger wisselen is een kwartiertje werk, en kost een paar tientjes. 😉
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Uiteindelijk sta je stil, want dan doet je brandstofpomp het niet meer, maar daarvoor heb je al stukken metaal in je blok wat je niet wil natuurlijk. Carterventilatie idd. Nokvolger wisselen is een kwartiertje werk, en kost een paar tientjes. 😉
Ah duidelijk. Zat al even op YouTube te loeren en inspectie is helaas niet makkelijk te doen ter plekke. Als de rest aanstaat gewoon thuis bij de 1e oliebeurt meepakken dus. Olie en filterbeurtje is standaard bij een nieuw voertuig hier thui
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Er bestaat dacht ik een roller aftermarket kit voor de nokvolger.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Vanavond bij de Leon Cupra wezen kijken en wezen proefrijden.

Korte versie:
Ik hoef me niet druk te maken over nokkenasvolgers.

Lange versie:
De auto was minder gaaf dan op de foto's en had wat meer aandachtspunten dan verwacht. Dat hadden goede onderhandelingen op zich nog wel kunnen oplossen.
De proefrit was echter wat het meest tegenviel. Technisch leek het aardig voor elkaar. De ergelijke verlagingsset was ook nog op te lossen door de standaard set die hij nog had liggen.
Wat me echter het meest tegenstond was de loop van het blok. Hij liep prima, dat zeker, maar gewoon futloos. De auto was best snel wanneer de turbo mee deed, maar die kwam voor mijn gevoel pas na het hoofdgerecht en dan ook zo dat de voorwielen na een vrij lange lag alle grip kwijt waren. Dat eenmaal voorbij was hij ook wel vergelijkbaar snel met de gechipte 320D en ook snel zat. Maar het luie onderin en het trage inkomen van de turbo deden hem mij aardig oubollig aanvoelen. Dat hij met een chipje bovenin de 320D kwijt zo rijden ben ik wel van overtuigd, maar het lome onderin verwacht ik niet daarmee te kunnen oplossen.

Puur snelheid is niet van belang, als het maar lekker vlot en speels voelt. Dan had ik laatst in een veel tragere MX5 wel, waar ik best mee zou kunnen leven.
 
Bovenaan