[SEAT] [Leon 1P] Cupra 2.0 TFSI 177kW ervaringen en betrouwbaarheid

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Dat is idd niet hoe een Cupra zou moeten rijden.
Kritisch zijn is niet verkeerd en je had al zelf snel door dat dit hem niet was.
Op naar de volgende of uit Duitsland halen.
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
Of iets met een lekkere NA motor, Clio 2/3 RS, BMW 130i, Golf R32?
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Dat is idd niet hoe een Cupra zou moeten rijden.
Kritisch zijn is niet verkeerd en je had al zelf snel door dat dit hem niet was.
Op naar de volgende of uit Duitsland halen.

Ik denk dat hij precies reed zoals de Cupra hoorde te rijden (motorisch dan). Ik denk alleen dat het niet is wat ik er van hoopte/verwachte.
Over de Nurburgring waar je constant de turbo op druk houdt zal hij echt heel snel zijn, maar in de voor mij realistische straat scenario's is hij gewoon heel loom. Al ben ik de afgelopen jaren motorisch wel verwend door die gechipte diesel.

@scully
Ik zit momenteel inderdaad te kijken naar atmosferische benzines. Ik heb een Mazda MX5 1.8 NC mee gehad, welke natuurlijk veel langzamer was dan de Cupra, maar hij voelde zoveel levendiger op straat dat ik toch liever in die hoek zit.
Als het in de auto maar snel voelt maakt het me niet zoveel uit wat de stopwatch zegt.
Ik zit nu een beetje in de €5000 tot €10.000 categorie te shoppen. Heel jammer dat er op die MX5 NC en ouder geen trekhaak kan, eigenlijk wil ik af en toe m'n aanhanger wel kunnen blijven gebruiken.
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
110
Ik denk dat hij precies reed zoals de Cupra hoorde te rijden (motorisch dan). Ik denk alleen dat het niet is wat ik er van hoopte/verwachte.
Over de Nurburgring waar je constant de turbo op druk houdt zal hij echt heel snel zijn, maar in de voor mij realistische straat scenario's is hij gewoon heel loom. Al ben ik de afgelopen jaren motorisch wel verwend door die gechipte diesel.

Denk toch echt dat die Cupra niet meer helemaal fris was.

Hij zou 350nm moeten hebben van 1700-5000rpm misschien niet het koppel wat je gewend was met een diesel. Maar als de motor echt doods aanvoelde in dat toeren bereik is er echt wat mis met dat ding
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Denk toch echt dat die Cupra niet meer helemaal fris was.

Hij zou 350nm moeten hebben van 1700-5000rpm misschien niet het koppel wat je gewend was met een diesel. Maar als de motor echt doods aanvoelde in dat toeren bereik is er echt wat mis met dat ding
Als je de turbo eenmaal opgespoeld had in dat toerenbereik was hij ook wel vlot, maar het turbo gat was voor mij te groot om even lekker spontaan mee te gooien.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
En juist dat turbo gat had er niet moeten zijn dus ook ik ben van mening dat er iets niet in orde was met de handel.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Ik heb ook een luie turbo auto gehad (Volvo S80 2.4T) waarbij ik van alles heb vervangen. Tot ik de turbodruk ging meten en zag dat ik op wastegate druk reed en niet op de ingestelde druk.

Ik had een luie/defecte wastegate actuator. Toen ik dit las moest ik meteen daaraan denken.

Ik had echter de Volvo toen al gekocht :ROFLMAO:
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
110
Dat vind ik juist altijd zo mooi aan de karakterestiek van de tfsi motoren. Ze hebben bijna een diesel koppel verloop in de lage toeren en midden gebied. En een een Cupra heeft een K04 turbo dus die heeft ook hoog in het toeren gebied nog wat te vertellen.
Presies wat @Snah ook zegt en waarschijnlijk zit het probleem in wat @nd-photo.nl aanhaalt
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Maargoed station Leon Cupra is gepasseerd. Of er nou motorisch wat mis was met deze auto of ik te hoge verwachtingen had, we gaan door.

Om het toch nog even Seat gerelateerd te houden. Hoe zijn de 1.4TSI blokken in de Ibiza Cupra en de VW Scirocco? Bouwjaren 2005-2015 ish. De €5000 a €10000 bouwjaren zegmaar.
Een tijdje uit de VAG wereld geweest, maar hoor veel horror over 1.4 VAG blokken. Terecht of...?
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
De 1.4's uit die periode zou ik bij uit de buurt blijven. 😁 Wij hebben een A3 met een 1.4 uit 2015, daar ligt een EA211 blok in, die zijn wel goed.
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Zijn er specifieke motorcodes of bouwjaren?
Ik hoor inderdaad vanalles over kantellende zuigers, klapperende kettingen enz.
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
Vanaf 2013 ongeveer voor wat ik begrijp moeten ze beter zijn.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Die Ibiza Cupras waren toch twincharged (supercharged + turbocharged)? Die hadden wat betrouwbaarheids issues en waren nogal lastig af te stellen staat me bij
 

meneer0

Active member
Lid geworden
9 jan 2020
Berichten
363
De 1.4 TSI (motorcode CZEA) die ik in mijn huidige Leon van eind 2015 heb zitten, staat in mijn optiek bekend als een goed betrouwbare blok. Is weinig tot niks over bekend qua problemen. Volgens mij is dit ook een verbeterde variant op de voorgaande 1.4 TSI's waar kettingproblemen en hoog olieverbruik een rol spelen. Ook met een stage 1 chip bevalt hij nog altijd goed.
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
De 1.4 TSI (motorcode CZEA) die ik in mijn huidige Leon van eind 2015 heb zitten, staat in mijn optiek bekend als een goed betrouwbare blok. Is weinig tot niks over bekend qua problemen. Volgens mij is dit ook een verbeterde variant op de voorgaande 1.4 TSI's waar kettingproblemen en hoog olieverbruik een rol spelen. Ook met een stage 1 chip bevalt hij nog altijd goed.
Volgens mij hebben wij ook de CZEA in de Audi, en die heeft een riem ipv ketting.

@Erwin P Maar als je een Cupra futloos vond, vanwaar dan de vraag naar een 1.4? Wij rijden puur lui met de 1.4, prima in het verkeer, maar ik geef echt nooit gas met de auto.

Is een auto met compressor niets? Mijn G40 reed als een diesel onderin, en een turbo bovenin. Een Mini is de iets modernere variant? Anders een MX5 met compressor?
 

Erwin P

Member
Lid geworden
12 mei 2013
Berichten
862
Misschien dat de Ibiza wat speelser voelt. Nog niet gereden.

Zoals eerder aangegeven maakt puur het vermogen niet zoveel uit. De MX5 1.8 met ik meen 126pk voelde wel lekker levendig, hoewel ik er 100% van overtuigd ben dat de Leon Cupra daar rondjes omheen rijdt op bv de Ring.

Vanmiddag de MX5 NC 2.0 proefrijden.
 

scully

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
355
Misschien dat de Ibiza wat speelser voelt. Nog niet gereden.

Zoals eerder aangegeven maakt puur het vermogen niet zoveel uit. De MX5 1.8 met ik meen 126pk voelde wel lekker levendig, hoewel ik er 100% van overtuigd ben dat de Leon Cupra daar rondjes omheen rijdt op bv de Ring.

Vanmiddag de MX5 NC 2.0 proefrijden.
Voor speelse auto zou ik niet echt in het VAG segment zoeken. Clio RS, Peugeot 106 GTI, Ford Fiesta? MX5 idd. 130i, wat volwassener, maar ook goed mee te spelen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.731
Misschien nog wat opties om in te duiken?

Megane RS

Twingo RS
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...ngo-1-6-16v-gordini-rs-clima-cc-16-inch-leder >

Clio RS

208 GTI
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Renooit en een "wonder op wielen". Goed advies Andy... :ROFLMAO:
 
Bovenaan