Ice T
Well-known member
- Lid geworden
- 15 feb 2016
- Berichten
- 1.058
We hadden het vorig jaar er hier terloops al eens over :
maar nu is de kogel door de kerk. De CEO van VW, Thomas Schäfer, heeft nu het achterste van z'n tong laten zien tijdens de autoshow in München.
Hier het interview (vertaalt uit het Duits);
Adios, Seat.
In 2030 zal het merk als autofabrikant verdwijnen.
De Volkswagen Groep is volledig afhankelijk van Cupra in Spanje.
Een beslissing die al langer op zich liet wachten.
München.
VW zal in de toekomst alleen nog een beroep doen op Cupra voor zijn Spaanse dochteronderneming Seat. Vanaf 2030 vertegenwoordigt het jonge, sportieve merk alleen de Zuid-Europese kant van het concern. In ieder geval voor auto's zou Seat als aanbieder van mobiliteitsdiensten en als fabrikant van andere groepsmodellen, zoals de aankomende VW ID.2, in de Spaanse fabriek in Martorell moeten blijven, zoals VW-CEO Thomas Schäfer aan de zijlijn van de IAA uitlegde.
Echt een verrassing komt deze beslissing niet, aangezien VW de afgelopen jaren vooral in Cupra had geïnvesteerd en het merk Seat duidelijk had verwaarloosd. Volgens Schäfer is het oneconomisch om tegelijkertijd in Cupra en Seat te investeren. Vooral omdat Seat het imago dat het in de afgelopen decennia heeft opgebouwd als enigszins verouderd merk, nooit heeft kunnen loslaten, ondanks de recente nogal vlotte ontwerpen van individuele modellen. De beslissing tegen Seat is al enige tijd geleden genomen.
Bij Cupra gingen ze de tegenovergestelde kant op: ze maakten een nieuw merk uit een voormalige Seat-uitrustingslijn en maakten het dynamisch, sommigen zeggen halfsterk. Maar Cupra zal uiteindelijk worden geteisterd door het lot om een puur elektrisch merk te moeten worden. Vanaf 2030 zouden er alleen nog maar elektrische auto’s op de markt komen. Het valt nog te bezien of de beoogde doelgroep dit pad zal volgen.
Het besluit tegen Seat betekent het einde van de geschiedenis van dit voorheen puur Spaanse merk als autofabrikant. Seat, opgericht in 1950, produceerde aanvankelijk Fiat-modellen onder licentie. Het bedrijf behoort sinds 1986 tot de Volkswagen Groep, maar bracht het bedrijf uit Wolfsburg jarenlang hoge verliezen.
Ook de poging om Seat te positioneren als mediterraan alternatief voor Alfa Romeo mislukte volledig. Nu moet Cupra, met de hulp van de VW-groep, de rol op zich nemen die Seat is ontzegd.
Door het same-parts-concept dat bij VW, zoals bij alle autobedrijven, heerst, zal het voor het jonge merk niet eenvoudig zijn om zich te positioneren. Uiteindelijk zijn het design en de bijbehorende reclame het enige dat haar nog rest om zich te onderscheiden van merken als Volkswagen of Skoda .
Tot overmaat van ramp is na de eliminatie van Seat alleen Skoda bedoeld om goedkope basisauto's te produceren. Voor een Cupra wil de groep daarentegen voor een vergelijkbaar model aanzienlijk meer geld vragen en verdienen. Om de klantenkring met een overeenkomstig hoger budget te bereiken, zal het voor Cupra daarom belangrijk zijn om het imago de komende jaren te vervangen door een sportiever, serieuzer charisma.
bron : Handelsblatt
Duitse krant: “Automerk Seat dreigt binnen afzienbare tijd te verdwijnen”
Het van oorsprong Spaanse automerk Seat is over een jaar of zes, zeven mogelijk slachtoffer van een reorganisatie binnen de VW-groep. Er is een goede kans dat het merk het volgende decennium niet haalt, zo blijkt uit een rapport van de Duitse krant Handelsblatt. Speculaties over de toekomst van...
www.seat-online.nl
Hier het interview (vertaalt uit het Duits);
Adios, Seat.
In 2030 zal het merk als autofabrikant verdwijnen.
De Volkswagen Groep is volledig afhankelijk van Cupra in Spanje.
Een beslissing die al langer op zich liet wachten.
München.
VW zal in de toekomst alleen nog een beroep doen op Cupra voor zijn Spaanse dochteronderneming Seat. Vanaf 2030 vertegenwoordigt het jonge, sportieve merk alleen de Zuid-Europese kant van het concern. In ieder geval voor auto's zou Seat als aanbieder van mobiliteitsdiensten en als fabrikant van andere groepsmodellen, zoals de aankomende VW ID.2, in de Spaanse fabriek in Martorell moeten blijven, zoals VW-CEO Thomas Schäfer aan de zijlijn van de IAA uitlegde.
Echt een verrassing komt deze beslissing niet, aangezien VW de afgelopen jaren vooral in Cupra had geïnvesteerd en het merk Seat duidelijk had verwaarloosd. Volgens Schäfer is het oneconomisch om tegelijkertijd in Cupra en Seat te investeren. Vooral omdat Seat het imago dat het in de afgelopen decennia heeft opgebouwd als enigszins verouderd merk, nooit heeft kunnen loslaten, ondanks de recente nogal vlotte ontwerpen van individuele modellen. De beslissing tegen Seat is al enige tijd geleden genomen.
Bij Cupra gingen ze de tegenovergestelde kant op: ze maakten een nieuw merk uit een voormalige Seat-uitrustingslijn en maakten het dynamisch, sommigen zeggen halfsterk. Maar Cupra zal uiteindelijk worden geteisterd door het lot om een puur elektrisch merk te moeten worden. Vanaf 2030 zouden er alleen nog maar elektrische auto’s op de markt komen. Het valt nog te bezien of de beoogde doelgroep dit pad zal volgen.
Het besluit tegen Seat betekent het einde van de geschiedenis van dit voorheen puur Spaanse merk als autofabrikant. Seat, opgericht in 1950, produceerde aanvankelijk Fiat-modellen onder licentie. Het bedrijf behoort sinds 1986 tot de Volkswagen Groep, maar bracht het bedrijf uit Wolfsburg jarenlang hoge verliezen.
Ook de poging om Seat te positioneren als mediterraan alternatief voor Alfa Romeo mislukte volledig. Nu moet Cupra, met de hulp van de VW-groep, de rol op zich nemen die Seat is ontzegd.
Door het same-parts-concept dat bij VW, zoals bij alle autobedrijven, heerst, zal het voor het jonge merk niet eenvoudig zijn om zich te positioneren. Uiteindelijk zijn het design en de bijbehorende reclame het enige dat haar nog rest om zich te onderscheiden van merken als Volkswagen of Skoda .
Tot overmaat van ramp is na de eliminatie van Seat alleen Skoda bedoeld om goedkope basisauto's te produceren. Voor een Cupra wil de groep daarentegen voor een vergelijkbaar model aanzienlijk meer geld vragen en verdienen. Om de klantenkring met een overeenkomstig hoger budget te bereiken, zal het voor Cupra daarom belangrijk zijn om het imago de komende jaren te vervangen door een sportiever, serieuzer charisma.
bron : Handelsblatt