Vandaag in Autobild: Seat verdwijnt waarschijnlijk niet.
U-bocht in de VW-groep? Seat- en Cupra-baas Wayne Griffiths ontkent plannen om het merk Seat te verlaten ten gunste van Cupra. “Het is geen of/of”, zegt hij in een interview met dpa. "Ik ben blij dat ik beide merken heb."
Griffiths voegt eraan toe dat dit ook na een voorzienbaar einde aan de verbrandingsmotoren die Seat eerder heeft gebouwd het geval zal blijven. “Wat er op de lange termijn met Seat gebeurt, hangt uiteraard af van de elektrificatie.” Het Spaanse merk zou in ieder geval ook in de toekomst de rol van betaalbare instapmodellen kunnen blijven vervullen.
Griffiths: "Tot op heden is het simpelweg niet mogelijk om echt geld te verdienen met een kleine elektrische auto in het klassieke Seat-segment. Daarvoor hebben we een ander elektrisch platform nodig en ook goedkopere accu's." Maar, zegt de Brit, “we hebben zeker tot 2035 voordat we geen voertuigen met uitstoot meer kunnen verkopen. En tussen nu en 2035 zal er nog veel ontwikkeling plaatsvinden.”
Seat-baas plaatst de uitspraken van Volkswagen-topman in perspectief
Daarmee plaatst de Seat-baas uitspraken van Volkswagen-topman Thomas Schäfer in perspectief. “De toekomst van Seat is Cupra”, kondigde hij aan in een interview met het Britse Autocar aan de zijlijn van de IAA Mobility in München.
De ‘verandering’ bij het Spaanse merk VW zou dus uiterlijk in 2030 moeten plaatsvinden. Zoals Schäfer uitlegde, zullen de bestaande Seat-modellen in hun huidige levenscyclus geproduceerd blijven. Sommige zijn gepland tot eind 2020.
Seat wordt een mobiliteitsmerk, Cupra neemt de autodivisie over
Maar volgens de CEO van Volkswagen zullen er uiterlijk in 2030 geen nieuw geproduceerde Seat-voertuigen meer zijn. In plaats daarvan moet Cupra verder worden ontwikkeld en versterkt als sportieve uitloper van Seat. Er zal een nieuwe rol worden gevonden voor Seat, aldus Schäfer.
De focus zal waarschijnlijk liggen op andere voertuigen en mobiliteitsoplossingen, zoals e-scooters, zoals nu al het geval is bij de Seat Mó. De Seat-fabrieken blijven draaien; daar wordt bijvoorbeeld de VW ID.2 gebouwd.
Schäfer zei dat het financieel niet de moeite waard was om zowel in Seat als Cupra als reguliere merken te investeren. Het winstpotentieel voor Cupra is uiteindelijk groter. Dat is de reden waarom de VW-groep “zwaar zal investeren in Cupra, dat zal worden opgevoerd.” De Cupra Formentor en de Tavascan zijn al op de markt en de Raval zal vanaf 2025 geproduceerd worden. Met de ‘DarkRebel’-studie gaf Cupra ook een voorproefje van een sportwagen.
In Spanje heeft de beslissing, die volgens Schäfer al lang geleden is genomen, geen noemenswaardige impact. “Er zijn geen problemen met de regering”, zei Schäfer. Klanten gaan er ook van uit dat Cupra het snelst groeiende merk in Europa is, legt de CEO van Volkswagen uit.
"Ik denk dat het achteraf gezien de juiste beslissing was, maar het is een risico", zei Schäfer: "Ik heb veel nieuwe namen zien komen en gaan. Cupra is groter dan Alfa Romeo en Polestar."